Kulturkupeen

Ai Weiweis redningsveste i Nyhavn.

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Facadeudstilling på Charlottenborgs udstillingshus.

Al Weiwei ved Charlottenborg. Pressebillede.

Er man først blevet superstar, begynder kritikken at pible frem. Ai Weiwei er ingen undtagelse. Allerede inden den kinesiske kunstners udsmykning af Charlottenborgs facade mod Nyhavn var officielt åbnet, har der været kritiske røster fremme, bl.a. fra en tidigere professor, Jesper Christiansen, med beskyldninger om stavepladekunst.  Men at udsmykke en facade, ud mod en kanal, hvor der på den anden side er ca. 45 restauranter og endnu flere fadølsanlæg, det kræver en robusthed af det kunstneriske udtryk. Og lige netop denne evne og en manglende berøringsangst har den kinesiske kunstner.

Med mere end 3500 redningsveste, formodentlig hentet fra den græske ø Lesbos, ønsker Weiwei at gøre opmærksom på et problem, vi vist lige var ved at glemme. For det var jo forrige år, hvor vi ikke kunne undgå at blive konfronteret med flygtninge, som invaderede flere græske øer og kom videre op igennem Europa for at vandre på vore motorveje i retning  mod Sverige. I dag taler vi ikke meget om problemet. Men er det løst? Det tror jeg næppe.

Ai Weiwei ved Charlottenborg. Pressebillede.

Weiwei, der på grund af sin egen kritik af det kinesiske regime, har siddet 81 dage i husarrest, ønsker med denne manifestation at gøre opmærksom på et politisk og humanitært problem. Jeg tager hatten af for ham, der ligeså godt kunne lulle sig ind i sin verdensberømmelse, for han behøvede såmænd ikke at engagere sig. Han har gjort sin pligt ved bl.a. at demonstrere  på en begavet og interessant måde hvordan fortid og nutid er kædet sammen inden for det kinesiske system.

Men Weiwei, der vist i dag bor i Berlin, sover ikke på laurbærrene, han fortsætter og er altså også kommet til København, bl.a. takket være Faurschou Foundation, som har vist flere udstillinger med ham. Ai Weiweis arbejde og idé med redningsveste er dog ikke ny. I Wien har der tidligere været vist en lignende udstilling, hvor grundideen var den samme, men udtrykket anderledes.

Ai Weiwei ved Charlottenborg. Pressebillede.

Mit råd er: tag et par børn med, gå en tur i København, forcér de store plankeværker på Kongens Nytorv, køb en is i Nyhavn og se på Charlottenborgs facade. Og tænk over hvilke uligheder verden egentlig opviser.  De kan godt være, at nogen vil kalde det for populisme at blande underholdning og fortæring sammen med dødsens alvorlig global krisesituation.  Men hvordan får man ellers råbt verden op midt i al støjen?

(Se i øvrigt kommentar her på Kulturkupeen om en kunstdebat på Statens Museum for Kunst, hvor spørgsmålet gjaldt museernes engagement i globale og politiske spørgsmål. )

Værket Soleil Levant blev indviet på FN’s Internationale Flygtningedag, d.  20. juni 2017 og kan ses på Kunsthal Charlottenborgs facade indtil 1. oktober 2017. Projektet er kurateret af Luise Faurschou fra ART 2030 og Michael Thouber fra Kunsthal Charlottenborg.

www.charlottenborg.dk