Alt for kærligheden

∗∗∗

Den midaldrende Jocelyn(Franck Dubosc), er leder af en succesfuld virksomhed, der producerer kondisko. Derudover er han lystløgner par excellence. Allerede i filmens første scene, hvor vi ser ham ankomme med fly til Paris, fortæller han damen i paskontrollen, at han er columbianer og har to kg. hash i tasken. Hvad får du ud af at lyve konstant? spørger hans ven Max(Gérard Darmon). Ikke noget. Det er en udfordring, svarer Jocelyn. Og det bliver det i den grad, som filmen skrider frem.

En dag foregiver han, for at forføre en ung smuk handicaphjælper, at være lammet og bundet til en kørestol. Da han efterfølgende bliver inviteret med hende hjem til søndagsfrokost hos hendes familie, møder han op siddende i sin rullestol. Snart forelsker han sig hovedkuls i kvindens endnu smukkere søster(Alexandra Lamy), som efter en rideulykke er blevet lam i benene, og rent faktisk tilbringer sit liv i sin kørestol. Nu er gode råd dyre. Hvordan får han viklet sig ud af det spind af løgne, han har viklet sig ind i ?

Filmen er momentvis morsom. Problemet med den er, at hovedpersonen som karakter simpelt hen ikke er interessant nok. Han opfører sig som en tåbe hele filmen igennem. Han er selvfed, irriterende og i bund og grund et skvat. Han udvikler sig ikke, så det kan være svært identificere sig- endsige føle med ham. Man tænker: Hvorfor får han ikke bare fortalt Florence og hendes søster sandheden.

Filmen handler grundlæggende om, at ville være en anden end den man er, noget mange af os nok en gang imellem kan nikke genkendende til. Instruktøren, hovedrolleindehaveren og manuskriptforfatteren Franck Dubosc fortæller, at der er selvbiografiske elementer i filmen: For at tiltrække andre har jeg aldrig været mig selv. At være en anden var meget mere tilfredsstillende…. Jeg har løjet over for mig selv, og har haft svært ved at se mig selv i spejlet. Ærlig snak, men det gør ikke filmen bedre.

Visuelt er filmen flot. Vi kommer vidt omkring med Paris, Prag og pilgrimsmålet Lourdes som kulisser.

Franck Dubosc og Alexandra Lamy yder fine præstationer, men selve historien er simpelt hen ikke fængende nok.

En vellykket romantisk komedie skal i min optik være skruet rigtigt sammen, pudsig, letbenet og skarp i replikken. Det er Alt for kærligheden ikke rigtig. Den får tre stjerner.