Ben is back

∗∗∗∗

Historien om en mor, havde været en mere rammende titel for denne film om en mors kamp for sin søn, som hun gang på gang har forsøgt at redde ud af narkoens klør.

Vi befinder os i en kirke i USA. Det er jul, og der er prøve på årets krybbespil, hvor tre af Hollys(Julia Roberts) børn spiller med. Den ældste teenageren Ivy(Kathryn Newton) af første ægteskab skal synge solo, og de to små søskende af Hollys andet ægteskab med Neal(Courtney B. Vance), skal deltage i selve krybbespillet. Alt ånder idyl og julestemning lige indtil familien kommer hjem fra kirke og ser en ung hætteklædt mand gå omkring deres hus. Det er Ben(Lucas Hedges), Hollys ældste søn, som har forladt sin afvænningsklinik i utide for at tilbringe julen med familien. Holly er på en gang lykkelig for at se Ben, men også bange. Ikke for ham, men for om hun kan tage ansvaret for, hvad der kan ske, hvis han falder i igen, mens han er hjemme. Han har skuffet familien gang på gang. Ben påstår hårdnakket, at han er clean og lover, at han ikke på noget tidspunkt vil befinde sig uden for sin mors rækkevidde.

Neal og Ivy er ikke just begejstret for den uventede gæsts ankomst, men indvilger i, at Ben kan være hjemme i 24 timer, og så skal han tilbage igen til afvænningsklinikken. Det går ikke helt efter planen. Ben møder i det lokale indkøbscenter nogle folk fra fortiden, som han solgt stoffer til, og han bliver dermed mindet om fristelserne. Da familien efter at have været i kirke, nu til selve julegudstjenesten, kommer hjem, finder de deres hjem raseret og hunden stjålet. Der er et regnskab der skal gøres op, og Ben forsøger nødtvunget med sin mor på slæb, at finde gerningsmændene, samtidig med, at han konfronteres med sin kriminelle fortid.

Filmen bevæger sig fra en karakterskildring af en moderne familie med dine og mine børn, og hvad det indebærer til en regulær thriller. Vi bevæger os rundt i et dybt kriminelt undergrundsmiljø, midt i den søvnige lille by, hvor familien bor. Man kan ikke lade være med at tænke på, hvor langt man selv ville gå, hvis man var i Hollys sted. Og svaret er intuitivt: Meget langt. Man forstår hende godt. Holly vil ikke give slip sin søn, selv om han har forvoldt stor skade på sig selv og andre, herunder sin egen familie. Hvordan hjælper man bedst en teenager, der er ude på et skråplan? Neal siger henkastet: If he were black, he’d be in jail right now. Man tror ham. Det er ikke småting Ben har på samvittigheden. I biograferne går i øvrigt i øjeblikket A Beautiful Boy, der bl.a. handler om, hvorledes stofmisbrug ikke kun påvirker misbrugeren selv, men hele familie.

Julia Roberts yder som sædvanlig en fornem præstation. Der er lige et par scener, hvor hendes modige Holly overfuser familiens gamle demente læge og senere en kvinde ansat på et drive-in apotek. Her kammer det over, men i øvrigt kan man nærmest på egen krop føle hele hendes følelsesregister: Angst, håb og afmagt.

Den 22 årige Lucas Hedges som Ben, der gemmer på en dyb hemmelighed, er også godt bekendtskab. Vi kender ham fra Manchester by the Sea(2016), som han blev nomineret til en Oscar for i 2017, Three Billboards Outside Ebbing Missouri(2017) og Ladybird(2017). Det er i øvrigt hans far Peter Hedges, der har instrueret filmen.

Filmen foregår over 24 timer. Vi ser ikke flashbacks, så vi får ikke en dybere baggrundsviden om karaktererne, hvilket man godt kan savne lidt, men alt  i alt en underholdende film, som herfra får fire små stjerner.

Instruktør: Peter Hedges

Fotos og trailer: United International Pictures(UIP)