Kulturkupeen

Carol

∗ ∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Af: Eva Zierau.

Fremragende film om et upassende kærlighedsforhold.

WOW. Jeg blev næsten blæst omkuld af denne fuldtræffer af en film, som foregår i 50ernes moralsk konservative USA. Et must see for filmentusiaster og folk med hang til en stærk og flot fortalt historie.

Første scene: Therese Belivet(Rooney Mara) i 20erne og Carol (Cate Blanchett) i 40erne spiser frokost på en fin restaurant i NY. Vi kan ikke høre hvad de siger, men fornemmer en anspændt stemning. Hvad foregår her, tænker man.

Therese arbejder i legetøjsafdelingen i et stormagasin. Hun keder sig og drømmer om et mere interessant liv. Hendes dejlige kæreste Richard siger hende ikke rigtigt noget. Carol er smuk, forførende og gift med den rige bankmand Harge(Kyle Chandler). Sammen har de en lille datter. I et flashback ser vi, hvordan Therese og Carol mødes første gang i legetøjsafdelingen, hvor Therese hjælper Carol med at finde en julegave til datteren. Carol glemmer bevidst sine handsker på Thereses skranke, da hun forlader afdelingen. Da Therese ringer hende op for at sige, at handskerne befinder sig i stormagasinet, inviterer Carol Therese til thé i privaten. Dette bliver den spæde start på deres kontroversielle og stormfulde kærlighed.

Carol minkpels og rødt tørklæde

Foto: Scanbox Entertainment

Carols ægteskab knirker. Hun vil skilles og inviterer Therese på juleferie vestpå til Chicago i sin cremefarvede flyder af en luksusbil. Filmen udvikler sig på denne tur til en roadmovie, som vækker mindelser om Thelma og Louise(1991),der også flygter fra deres trivielle liv. Harge fatter mistanke om Carols forhold til Therese og kræver pga. Carols upassende tilbøjeligheder at få forældremyndigheden over deres datter. Carol må træffe et valg.

Filmen bygger på Patricia Highsmiths roman The Price of Salt, der udkom i 1952 og med sit tema om lesbisk kærlighed blev en af den tids mest skelsættende og provokerende udgivelser.

Carol på luksushotel

Foto: Scanbox Entertainment

Instuktøren bag filmen er den prisbelønnede Todd Haynes, der bl.a. står bag film som melodramaet Far from Heaven(2002) og I’m not there(2007) om Bob Dylan.

Hvad er det så, der gør filmen så betagende, at man forlader biografen i en nærmest trancelignende tilstand. For det første selve historien, der er fortalt med en intensitet og et nærvær, så man bliver fuldstændig opslugt. Dialogen mellem de to aldersmæssigt og socialt meget forskellige kvinder er nærmest sparsom. Det er det usagte, antydningens kunst, der virkelig bevæger. Visuelt er filmen berusende. Kamerabevægelser, lyssætning, baggrund og kostymer herunder 50ernes mode i smukke støvede grønne, gule, røde og brune nuancer, hår og makeup rammer tidsånden lige på kornet. Lydbilledet er fejende flot med tidstypisk musik. Man kan simpelt hen ikke undgå at blive suget ind i universet.

Carol Therese med kamera

Foto: Scanbox Entertainment

Carol og Therese er på hver sin måde stærke kvinder, der begge på kort tid gennemgår en rivende udvikling, hvor de langsomt tør stå ved deres kærlighed til hinanden. Den livserfarne Carol er fascinerende, manipulerende og dragende. Therese, som udseendemæssigt vækker mindelser om Audrey Hepburn og Audrey Tautou, som vi bl.a. kender fra Den fabelagtige Amélie fra Montmartre(2001) er i begyndelsen af filmen usikker på sig selv. Hun har imidlertid et åbent sind og tager favntag med livet og dets muligheder. Senere i filmen bliver rollerne byttet om. Såvel Cate Blanchet som Rooney Mara er blevet nomineret til en Oscar for deres respektive kvindelige hoved- og birolle i filmen. Ikke uden grund. Begge spiller med nærvær og intensitet. Ikke mindst Cate Blanchet giver en fremragende fortolkning af den flerdimensionelle Carol. Begge yder, ikke mindst i de intime scener, et eksplicit og modigt spil.

En helt igennem flot og gribende film. Gå endelig ind og se den.

Instruktør: Todd Haynes

Trailer: Scanbox Entertainment




 

Premiere: 10. marts 2016