Kulturkupeen

Cougar – om modne kvinder og unge mænd – på Bellevue.

∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Cougar – the musical – om modne damer og unge mænd.

Så lærte jeg et nyt ord – cougar – men det var vist også det vigtigste udbytte af aftenen. For den lille off off Broadway musical har mistet en del af sin formodentlige charme og kvikhed i rejsen over Atlanten.

Der bliver ellers arbejdet hårdt for sagen. 3 kvinder og et enkelt mandligt gidsel, en overraskende velsyngende og spillende Jakob Randrup, der må agere lidt af hvert, fra bartender til trækkerdreng og registret midt imellem.

Pressefotos: Isak Hoffmeyer.

Pressefotos: Isak Hoffmeyer.

Mette Horn er for fuld udblæsning. Hun giver som vanligt alt, hvad hun har, og rollen passer lige til hendes typecasting: den bramfri kvinde, der ser muligheder overalt og på vejen laver masser af fejl, men optimist er hun med diverse internetsider og en en cougar-bar for kvinder, der nærmer sig de 50.

Anette Støvelbæk har altid en vis uskyldig renhed og fastholder det i rollen som den fraskilte, der lever af at være underholdning til børnefødselsdage – et udbredt fænomen i middelklassens USA. Men stykket er overført til danske forhold og finder vist sted midt imellem Farum og Virum. Charlotte Fich har fået den sværere rolle som kold skinke, der siger sit job op i en bank og vender tilbage til antropologiske studier om modne kvinders seksualitet. Ringen er sluttet med både musik og sange ved forfatteren Donna Moore.

Cougar_presse_4[1]Pressefotos: Isak Hoffmeyer.

Men rytmen er uegal, og værst af alt er scenografien for gold og hverken tilfældig eller detaljerig, blot alt for almindelig med ribber, gymnastikredskaber og for meget lys. Det kan ikke have været en fuldhjertet Maja Ravn, der er mester for det, for hendes æstetik plejer ikke at fejle noget. Og Bellevue Teatrets arkitektur og placering ved Øresund lægger jo op til at udnytte det kropsdyrkende på en utraditionel måde.

Det kunne være så sjovt, men bliver faktisk for langsommeligt. Fejlen ligger ikke hos skuespillerne, men instruktøren Katrine Engberg burde nok have arbejdet på flere planer, så den ene scene ikke blot afløste den anden. Det hele blev lidt forudsigeligt. Ærgerligt, for de modne kvinder synger rigtig godt og ligeså det unge gidsel.

….

Medvirkende Charlotte Fich, Mette Horn, Anette Støvelbæk og Jakob Randrup

Musik & tekst Donna  Moore

Oversættelse Line Knutzon

Instruktion Katrine Engberg

Musikalsk arrangement Jens Hellemann og Peter Hellemann

Scenografi Maja Ravn

Lysdesign Michael ’Fut’ Radl

Lyddesign Christian Jensen

 

Spilleperiode og -tider 4. marts – 19. marts 2016

Tirsdag-fredag kl. 20.00 Lørdag kl. 17.00