Kulturkupeen

Darling

∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Eva Zierau.

Intens og gribende.

Mange små piger drømmer om at blive balletdanser. Der er noget æterisk, smukt og ophøjet over ballet, men det faktum, at pigerne skal gennem et nåleøje for bestå optagelsesprøverne, og mange flere stopprøver venter forude, får en del af dem til at opgive drømmen.

Darling er en gribende film om balletdanseren Darling(Danica Curcic), der kom gennem nåleøjet og nåede sine drømme om at blive en berømt solodanser med en blomstrende karriere i ind -og udland.

Vi møder Darling og hendes mand koreografen Frans(Gustaf Skarsgård), da de efter lang tid i udlandet, vender hjem til København, hvor de sammen skal opføre Giselle på Det Kongelige Teater. Hun som solodanser, og han som koreograf. En dag falder Darling til træningen og bliver kørt på hospitalet. Det viser sig, at hendes hofte er slidt op, og at den hverken kan opereres eller udskiftes. Med andre ord, hun må stoppe sin karriere.

Det bliver et traumatisk vendepunkt i hendes liv. Hun nægter at acceptere kendsgerningerne, og kaster sig  i stedet ud i at træne sin unge afløser Polly(Astrid Grarup Elbo), som skal overtage rollen som Giselle. I takt med at Polly begynder at få greb om sin rolle, ændrer Darling imidlertid karakter, og hendes liv begynder  langsomt at krakelere.

Darling er ikke, som balletten Giselle, smuk og poetisk, Filmen handler om at overleve, når tæppet bliver revet væk under en. Balletten har været hele Darlings liv, siden hun var en lille pige, og pludselig er det slut. Hun nægter at erkende det: En balletdanser har altid ondt alle vegne. Det er ikke noget nyt siger hun afværgende et sted i filmen. Curcic har i et interview udtalt, at hun for at få rollen skulle leve af blendet mad i fire måneder og tabe 15 kg. Derudover har hun trænet meget. Svømning, ballet, pilates m.m. Det har således været noget af en stroppetur at påtage sig den rolle. Men det har været anstrengelserne værd. Curcic er fremragende som den uligevægtige og desperate Darling. På en gang gribende og skræmmende.

Filmen foregår fortrinsvis i træningslokalerne på Det Kongelige Teater og i parrets hotelsuite i København. Grundlæggende er der tale om et kammerspil, et psykologisk komplekst drama, der afspejler Darlings tumulte sind. På et tidspunkt tager historien en uventet drejning og kammer over. Darlings reaktionsmønster bliver ligesom for meget, for overdrevet. Antydningens kunst havde virket bedre.

Elbo som Polly spiller med stor følsomhed og sødme. I det virkelige liv er hun balletdanser på Det Kongelige Teater, så hun har i den grad forudsætningerne i orden. Gustaf Skarsgård gør også indtryk som Frans, der måbende iagttager sin hustrus deroute.

Stilistisk er filmen optaget med et roligt håndholdt kamera, og der er hovedsagligt kun filmet i naturligt lys, hvilket gør udtrykket mere autentisk. Der er mange dvælende og ordløse scener, som understreger det intime nærvær i spillernes præstationer.

Balletverdenen er altid en god kulisse. Film som Black Swan(2011) og De Standhaftige(2016) foregik også i dette miljø.

Bag filmen står den prisvindende Birgitte Stærmose som ud over spillefilm har instrueret dokumentarfilm, kortfilm og tv.

Balletdrømme eller ej. Darling er gribende. Gå ind og se den.

Instruktør: Birgitte Stærmose

Fotos og Trailer: Nordisk Film




Premiere: 19. oktober 2017