De Utrolige-2

∗∗∗∗

PIXAR Animation Studios, der i 2006 blev opkøbt af Disney er en af de helt store spillere indenfor animationsfilm. De står bag Toy Story filmene 1-3, Find Nemo og De Utrolige. Det er 14 år siden sidstnævnte havde premiere, og nu kommer opfølgeren med De Utrolige 2. Der er lige godt gået lang tid mellem de to film. Mange af dem der så den i 2004, er blevet voksne og vil nok ikke lige være målgruppen for 2eren. Og børn i dag har af gode grunde nok ikke set De Utrolige, da de simpelt hen ikke levede dengang, og filmen næppe kan betegnes en klassiker, som mange af Disneys andre film.

De er ellers ret sympatiske. Superheltene. De er venlige og hjælpsomme. De er udstyret med overnaturlige kræfter og kan tage alverdens former, hvilket kan være meget bekvemt, når der er fare på færde.

De Utrolige består af mor(Helen) også kaldet elastipigen, fordi hun kan strække sig til det uendelige, far(Bob) og tre børn Violet, Dash og baby Jack Jack, en fræk, hårdtslående men vildt charmerende baby.

Superheltenes tid er forbi. De er blevet forbudt, og politiet har overtaget deres arbejde. De er som os andre tvunget til at finde et ganske almindeligt arbejde, så der kan komme mad på bordet. Ikke noget der just huer dem. En dag ringer en rigmand til familien. En ny ond superhelt er dukket op. Rigmanden vil have de gamle superhelte tilbage,og Helen skal være spydspids for projektet. Bob må slukøret gå hjemme og passe familien. Det har han lige godt aldrig prøvet før, og det viser sig snart at være langt sværere end at være superhelt.

Instruktøren Brad Bird som også instruerede den første film siger: De Utrolige og nu de Utrolige 2 er i virkeligheden historier om en familie. Superhelte aspektet interesserede mig ikke nær så meget som dynamikken i familien indbyrdes. Jeg tror at folk kan genkende sig selv i disse karakterer, og det er derfor, folk er faldet for filmene. Det er rigtigt. De sjoveste scener er netop disse sitcom agtige scener, der handler om familiens udfordringer på hjemmefronten. Teenagerens oprør og ulykkelige kærlighed, Bobs forsøg på at lære Dash matematik. Bob forstår det ikke selv og råber indigneret: Jeg kender ikke noget. Hvorfor laver de om på matematik? En situation, mange forældre kan nikke genkendende til. Og så er de scener, hvor Bob passer baby Jack Jack, som kan være en engel det ene øjeblik og en lysende rasende djævel i det næste. Bob, som er en kæmpe mand, går helt i spåner af udmattelse. Disse scener er filmens sjoveste. Man kommer til at tænke på The Boss Baby(2017).

Tempoet er højt. Der er så meget action, at det kan være svært at følge med. Less is more, kunne godt bruges her.

Det er lidt interessant, at det ikke er Bob, der får jobbet som superhelt, men Helen. Der findes  efterhånden mange kvindelige superhelte på film.

Filmen varer knap to timer og er lige det længste. Den kan ses med dansk tale eller med engelsk tale og danske undertekster

De Utrolige-2 er sjov, skør og vild. Med sin fantasifulde animation, en farvepalet med klare og stærke farver og en imponerende computerteknologi, er filmen, i 3 D, rigtig flot. Det høje tempo og selve historien om Superheltenes mission kræver, at børn har en vis alder for at forstå filmen, Den anbefales til børn fra 7 år.

Tag børnene med i biffen og få en sjov oplevelse sammen.

Instruktør: Brad Bird

Trailer og fotos: The Walt Disney Company Nordic