Kulturkupeen

Den skjulte tråd

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Eva Zierau.

London i 1953. Haute Couture– skrædderen Reynolds Woodcock(Daniel Day-Lewis) liv er fyldt af kvinder. Han skaber kjoler for Londons overklasse, de adelige og kongelige. Han har arvet sin virksomhed fra sin mor. Hans søster Cyril(Lesley Manville) styrer med fast hånd den daglige drift. I hans skrædderi arbejder et hav af syersker og mannequiner. Hans forretning bliver holdt i live af en fordrukken kvindelig investor. Og så er der hans muse, som er hans inspirationskilde, hans foretrukne model og elskerinde. Hun bliver skiftet ud med mellemrum. Lige indtil han møder den unge Alma(Vicky Krieps), der arbejder som ung servitrice, på et mondænt badehotel, hvor han en dag spiser sin morgenmad. Han inviterer hende med hjem på sit landsted, hvor han viser hende, hvad han arbejder med. Hun skal være hans nye muse. Han vil skabe en kjole til hende. Alma er ikke kun smuk. Hun er også stærk og krævende. Hun lader sig ikke spise af med blot at være en i rækken af hans mange muser. Snart tager hun kampen op mod ham, Cyril og de andre kvinder.

Mode og dekadente modeskabere omgivet af smukke kvinder gør sig godt på film. Tænk bare på spillefilmene The Devil Wears Prada, Yves Saint Laurent og dokumentaren The First Monday in May, der foregår på Metropolitan Museum of Art  i New York, hvor vi følger forberedelserne af en af de store modeudstillinger i på museet.

Den skjulte tråd ligger i forlængelse af disse, men den handler om mere end smuk Haute Couture og modeskabere, der betragter sig selv som konger. Woodcocks har et ødipuskompleks. Hans forhold til moren er allestedsnærværende, og selv om hun har været død i mange år, ser vi hende stå lyslevende foran ham i soveværelset, hvor han betror sig til hende. Han har syet en lok af hendes hår ind i en lille lomme i hans frakke, så han altid har hende nær. En psykiater kunne uden tvivl få meget ud af ham. Woodcock er grænsende til det uudholdelige. På sin egen stille måde en tyran, der mangler jordforbindelse. Han er en interessant karakter og Daniel Day-Lewis yder en pragtpræstation i fortolkningen af ham.

Vicky Krieps som Alma og Lesley Manville som den stramtantede ugifte søster Cyril yder ligeledes flotte præstationer. Krieps har et yndigt, blidt ansigtsudtryk, men man fornemmer tydeligt en råstyrke, og kampgejst bag det smukke ydre.

Visuelt er filmen fejende flot med skønne billeder af aristokratiets prominente landsteder og smukke gamle byhuse/paladser fra 1700 tallet i kvarteret Mayfair i London. Man kommer til at tænke på Downton Abbey, selv om tv-serien tidsmæssigt foregår noget tidligere.

Paul Thomas Anderson, som tidligere har instrueret kultklassikeren Magnolia og film som Punch -Drunk Love siger om Den skjulte tråd: Reynolds og Alma har forskellige ambitioner. Reynolds planer inkluderer ikke at dele sit liv med en kærlighedspartner, hvorimod Almas ambition er at overbevise ham om at han har brug for hende. Men hvem er chaufføren og hvem er passageren? Det lyder som en banal kærlighedshistorie. Det er det ikke. Den har kant, vid og er fuld af overraskelser. Gå ind og se filmen.

Instruktør:  Paul Thomas Anderson

Fotos og trailer: United International Pictures

Premiere: 15. februar 2018