∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldt af Ulla Strømberg.

Dirigenten som folkeforfører i musikalsk korforestilling – på Rialto med Tobias Trier.

Den konservatorieuddannede Tobias Trier har skabt en charmerende one man forestilling om en kordirigent, der på næsten psykopatisk maner får snøret hele forsamlingen.

Pressebillede

Pressebillede

På raffineret vis indfanges vi af hans karisma, og det tager ikke mange minutter, før publikum er med: synger og klapper på kommando, og hvad værre er, ryster op med først penge til pausekaffen, så penge til den forventede rejse til Venedig og værst af alt, penge som kompensation for den ødelagte taktstok. Men lidt efter lidt bliver vi også bange. Hvad er hans næste træk? Først sang, så forening, så penge, så underskrifter, og så, og så, og så.

Alt er nøje planlagt af den udspekulerede dirigent, der kommer ind fra kulden.

Tobias Trier har valgt at lægge historien i sit eget musikmiljø. Men det interessante ved forestillingen, der var så præcis og gennemarbejdet allerede ved premieren, er, at historien om den charmerende bondefanger finder sted i alle andre søgende miljøer. Blandt vegetarer, katteelskere, blandt mennesker med lidt ekstra godhed for omverden, i pædagogmiljøet, i det interkulturelle etc. Alle de steder, hvor et par mennesker eller tre af usikkerhed søger hen, så nogen kan føre dem videre og sammen kan de gøre noget GODT. Og hvis der så er en karismatisk person, som her Vitus Cornelius Gormsen, der kan det hele og vifter med Carl Nielsens gamle dirigentstok – og i øvrigt har været både gæstedirigent i øst som i vest, er alle kasser åbne.

Rialto/ Nørrebro Teater har valgt at lægge forestillingen som et eftermiddagstilbud – og det er en sjov idé, så det kan kun anbefales at gå derhen i halvanden time og blive forført og så alligevel ikke. For i sidste ende så går den jo sjældent, men slutningen skal jeg ikke røbe her.

Al respekt for projektet med norske Line Paulsen som instruktør og en koncentreret Tobias Trier – 5 store stjerner. Men er man modstander af publikumsinteraktion – er det fornuftigt at holde sig væk. Det er svært ikke at blive involveret.

Af og med Tobias Trier

Instruktion: Line Paulsen