Kulturkupeen

Dødssynderne fortsætter på Republique.

Kommenteret af Ulla Strømberg. ( Religiøse emner holdes uden for stjernebedømmelse.)

Det begyndte for mere end et år siden på Republique. Biblens ”Dødssynder” skulle undersøges for teatralske muligheder og en række vidt forskellige kunstnere blev udvalgt til at komme med deres personlige bud, bl.a. billedkunstneren John Kørner, der under overskriften ”Griskhed” simpelthen iscenesatte sin allerede eksisterende begrebsverden.

Lige nu kan opleves to væsensforskellige bud: ”Frådseri” opført på en bar – og ”Misundelse” hjemme på Lille Republique.

Misundelse. Republique. Foto Per Morten Abrahamsen.

Ingen af forestillingerne er for sarte sjæle: I ”Misundelse”  inddrages publikum ganske demonstrativt ved at få lagt replikker i øret, som skal siges højt – uanset om man er enig eller det modsatte. Publikum afæskes også egne erfaringerne: ”Var du som barn misundelig på din lillebror? – og lignende inkvisitoriske spørgsmål stilles.

Misundelse. Republique. foto Per Morten Abrahamsen.

Det hele foregår fra starten næsten klinisk rent med høretelefoner, en interessant lydside  og en lysside, som hurtigt bliver problematisk, når der ind imellem er kulsort.  Så hvem tør være med?  Instruktøren Tue Biering afprøver endnu engang en (fiks) idé, som for nogle af os kan synes lidt déjà vue, for andre måske  virke spændende, ligefrem pirrende. Tænk at få lov at være med i selve forestillingen!

Frådseri. Republique. Foto: Anna Marin.

Også ”Frådseri” er grænseoverskridende – bare på en helt anden måde. Forestillingen spilles i København på en bøssebar tæt på Ørstedsparken. Med dunkende tecno-lyd m.m. berettes om en ung mand og hans tur hele vejen ned til bunden og tilbage igen. Der spares ikke på ord og begreber, og kender man ikke til bøssemiljøet, er det en oplagt mulighed, samtidig med at det en barsk og måske unødvendig øjenåbner. Men er det teater? Teksten er forholdsvis endimensional, selv om der ligger en prisbelønnet roman bag. Bortset fra at lokationen er taget ud af virkeligheden, kan forestillingen godt synes lidt fattig  på refleksion og nuancer. Det er beskrivelse efter beskrivelse stilfærdigt fremsagt af skuespilleren Simon Mathew, der både må smide tøjet en halv meter fra publikum og være meget påtrængende i sin fremfærd.

Frådseri. Republique. Foto: Anna Marin.

Der stilles store krav til dagens skuespiller!  Men er det nødvendigt igen og igen at afsøge grænser? Jeg er i tvivl, men publikum, som var bredt sammensat af unge, midaldrende og modne par syntes at acceptere forestillingen.  Den er jo annonceret som avantgarde – så hverken ”husarerne” eller de bornerte har opdaget forestillingen.

Frådseri. Republique. Dj-en. Foto: Anna Marin.

Forestillingen er produceret i samarbejde med Aarhus Teater og spilles i Aarhus på udvalgte datoer.

”Misundelse” spilles på Lille Scene på Republique.

Instruktør: Tue Biering

Scenograf: Nathalie Mellbye

Lyddesigner: Ditlev Brinth

Lysdesigner: Michael Breiner

 

”Frådseri”: spilles I Kbh. på Never Mind, En  bar ved Ørstedsparken.

Efter romanen ”Techno” af Niels Henning Falk Jensby

Dramatiseret af Sargun Oshana og Sanna Lbjørk

Iscenesættelse: Sargun Oshana

Musik: Dj Natal Zaks

Medvirkende: Simon Mathew, Natal Zaks.

 

www.republique.dk