Kulturkupeen

Gilgamesh – Hotel Pro Forma på Glyptoteket.

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Gilgamesh – Hotel Pro Forma på Glyptoteket.

Alt er som det plejer og så alligevel ikke. I 1978 vandrede koret Ars Nova til Bo Holtens musik igennem Glyptotekets antiksale iscenesat af Kirsten Dehlholm og Billedstofteatret. Siden da har museet for mig aldrig været det samme, stille sted.  For det er netop, hvad Kirsten Dehlholm og nu Hotel Pro Forma kan: via teatrets magi skubber og rykker de til vort syn på omverdenen. 

Gilgamesh. Hotel Pro Forma. Glyptoteket. 2019. Foto: US.

Kirsten Dehlholm elsker stedspecifikke forestillinger. Det er ”stedet”, som appellerer til hende, selv om det i denne omgang er med det teksttunge epos om Gilgamesh  fra Babylon for ca. 4.000 år siden. Et kongesagn, der først blev kendt i slutningen af 1800-tallet, hvor en række tavler blev fundet og tydet.  For få dage siden udgav Gyldendal teksten i ny dansk oversættelse af Morten Søndergaard og Sophus Helle.

I bearbejdet form er det Søndergaards tekst, som Hotel Pro Forma og Glyptoteket viser indtil slutningen af april.  Fortiden og historien bliver forbasket nærværende, og museets eksistensberettigelse understreges. Vi bliver klogere på os selv og vor tid set i historiens lange perspektiv.

Gilgamesh. Hotel Pro Forma. Glyptoteket. 2019. Foto: Ditte Valente.

Med skuespilleren Niels Anders Thorn som en smuk, myndig stemme og krop bliver den vist nok 5 meter høje Gilgamesh levendegjort for øjnene af os. Han er både gud og menneske uden helt at kende grænserne. Klædt i guld og fra top til tå står han lige foran os og taler. Ikke messende, men harmonisk, glidende. Vi vandrer igennem salene med ham, vidunderligt akkompagneret af Figura-ensemblets fire musikere, der skaber lyde og musik vaklende imellem flere nationaliteter, men med et udpræget sydeuropæisk og mellemeuropæisk islæt, indimellem.

Kirsten Dehlholms scoop er den unge mand, Enkidu, som spilles af Manus Bell. Han rapper sin tekst. Derved indsættes en modernitet i fortællingen og tillige en lydlig markering af to generationer. Han er først klædt i laser og frynser – siden skifter også han ham et par gange.

Gilgamesh. Hotel Pro Forma. Glyptoteket. 2019. Foto: US.

Som alle andre sagn og legender handler ”Gilgamesh” om livets strabadser på vejen fra fødsel til død. Med Hotel Pro Forma og de ved premieren alt for mange gæster er vi selv med på vandringen igennem livet – symboliseret ved turen fra sal til sal med de mange hoveder og smukke skulpturer, fra en tid, vi kun kender fra museers stille sale.  Og det er netop pointen, at via den gennemførte iscenesættelse af hvert rum med mærkelige ”aldrig set før” skulpturer forstyrres vort blik, så vi sanser nye ting. Og som Gilgamesh trættes også vi af vandringen og de manglende hvilesteder.

Gilgamesh. Hotel Pro Forma. Glyptoteket. 2019. Foto: Ditte Valente.

Udover teksten, som fremsiges i et raffineret ”vakuum” af Niels Anders Thorn, er de skiftende dragter med til at holde interessen fangen. For vandringen er jo livslang og selvfølgelig sker der noget på vejen. Fra den guldbeklædte gud til den dyreudklædte vandrer og det samme med Enkidu.  En ekstra figur er Ninsumun, som spilles af en koboltblå kvinde, der har slået sig ned i et af de runde rum. Hun er både Gilgameshs moder og spåkone.

Hotel Pro Formas forestilling skal sanses, mens teksten fra Gyldendal skal læses og nydes. Samtidig er Hotel Pro Forma, med Kirsten Dehlholm i spidsen, nidkær, så vi får alle de oplysninger, vi har brug for samt også spilleteksten. Se, det er, når et teater både vil distrahere, skubbe og sandelig også belære os på den gode måde.

Gilgamesh. Hotel Pro Forma. Glyptoteket. 2019. Foto: Ditte Valente.

Et spændende samarbejde, hvor Glyptoteket modigt giver lov til, at de stille Rum får liv, lyd og masser af visuelle overraskelser.  Ingen havde kunnet forudse at Gilgamesh så sådan ud. Men se ham inden for den næste måned. Glyptoteket bliver aldrig det samme stille sted igen.

  1. Komponisten Per Nørgård komponerede omkring 1972 en interessant opera med titel Gilgamesh – over samme myte.

Gilgamesh. Hotel Pro Forma. Glyptoteket. 2019. Foto: US.

 

Forestillingstekst Morten Søndergaard

Enkidus sange: Manus Bell i samarbejde med Morten Søndergaard
Oversættelse fra original tekst: Sophus Helle og Morten Søndergaard

Musik skabt og opført af FIGURA Ensemble: Jesper Egelund (fujara og dobro), Anna Klett (klarinet), Frans Hansen (slagtøj) og Frode Andersen (akkordeon)

Gilgamesh: Niels Anders Thorn, skuespiller

Enkidu: Manus Bell, rapper

Ninsumun: Sara Emilie Anker-Møller, performer

Kunstnerisk hold og produktion

Instruktion Kirsten Dehlholm

Tekst Morten Søndergaard

Oversættelse fra original tekst Sophus Helle

Dramaturg Sara Emilie Anker-Møller

Koreografi Runa Norheim

Skulpturer Kirsten Dehlholm, Barbora Skaburske, Atelier Hotel Pro Forma

Kostumedesign Maja Ziska, Barbora Skaburske, Kirsten Dehlholm

  1. Gilgamesh er første del af en trilogi fra Hotel Pro Forma: Gilgamesh (2019) • Amduat (2020) • Operation : Orfeo (2021)  ( repremeire).

www.hotelproforma.dk