H.C. Andersen på Mungo Park – efterårets bedste forestilling

∗ ∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Forrygende rutsjetur igennem “H.C. Andersens samlede eventyr” på Mungo Park i Allerød.

4354[1]plakat.

Det er sjovt, begavet, velspillet og eftertænksomt. H.C. Andersens samlede eventyr – spillet af to bibliotekarer og en skånejobber. Allerøds kedeligste personager har bemægtiget sig scenen hos Mungo Park, men lidt efter lidt folder de sig ud og afslører en overraskende musikalitet og et indgående kendskab til H.C. Andersens eventyr. Mens de meget fornuftigt lader både romaner, digte og skuespil ligge, for dem kender vi jo alligevel ikke, som de siger.

Ellers er det meste af myten Hans Christian med, fra krydserne i dagbogen, ensomheden, selvhævdelsen til de ulykkelige forelskelser.

Heller ikke Tina Turner går ram forbi, selv om HCA og Tina vist ikke rigtig kendte hinanden. Men for mange af os er de synonyme.

10 år efter det famøse og skandaleramte jubelår i 200-året for hans fødsel fejrer Mungo Park forfatteren og skyder indirekte tilbage på dem, der brugte en halv eller hel milliard kr. på ikke at få noget ud af det. Nu fremstår HCA, med al sin smerte og grænseløse fantasi, lyslevende og menneskelig foran os.

Heinrich Christensen har både skrevet og instrueret den finurlige og sammenhængende tekst, der hopper ud og ind af titler og drysser lidt aktuel samfundsrevsen og rødstrømpefilosofi hen over eventyrene.

Pressefoto med Nicolai Jandorf

Pressefoto med Nicolai Jandorf

Men var det ikke, fordi de tre skuespillere investerer næsten mere, end godt er, ville det ikke lykkes. Nicolai Jandorf trækker nok det største læs og gør det så talentfuldt, at man bliver helt stakåndet – fra hans skæve, kiksede bibliotekar, som helt charmerende åbner forestillingen og bibliotekets temauge – til han ender i en glasmontre som sindbilledet på digteren, der her identificerer sig med den lille pige med svovlstikkerne.

Jonas Munch Hansen er primært musiker, men skaber en interessant skånejobber, der ikke er så dum endda, mens det er svært at forstå, hvorfor han egentlig skal skånes. Amanda Collin (sjovt navnesammenfald med den familie, som åbnede dørene til salonerne for den unge, ukendte H.C.A.) starter som indtørret bogorm, der ved alt om HCA – og ender som en forrygende, sulten feminist. Og det er netop det befriende ved forestillingen, at figurerne får lov at udvikle sig og brage igennem, uden at det tipper helt over.

Her er en forestilling, der kan anbefales alle, som trænger til en HCA-indsprøjtning oven på 2005.

Instruktør og dramatiker: Heinrich Christensen   Medvirkende: Nicolai Jandorf, Amanda Collin, Jonas Munck Hansen Scenograf: Lisbeth Burian Lysdesigner: Jacob H. S. Rasmussen Lyddesigner: Rasmus Overgaard Hansen Komponist: Jonas Munck Hansen Sangtekster: Heinrich Christensen Jonas Munck Hansen Instruktørassistent: Emil Amby Kostumier: Pille Behrendt Rekvisitør: Karin Ørum Rekvisitørassistent: Matilde Schwartz Producent: Jakob Holm Varighed: 100 minutter   Alder: Med voksen ledsagelse fra 9 år. Til alle fra 14 år.