Himlen over – og scenen i Københavns Politigård.

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Copenhagen Summer Dance ’15 holder skansen og rammer sommerpublikummet med Dansk Danseteater og indbudte gæster fra Den Kongelige Ballet, Pantomimeteatret og udlandet.

Pressefoto: Henrik Stenberg.

Pressefoto: Henrik Stenberg.

Traditionen er 11 år gammel, og himlen lyser stadig perfekt over Københavns Politigård. Kulissen er ubetalelig med søjlegangen hele vejen rundt, hvor røde, tunge gardiner skiftevis skjuler, lyser op og give dramatisk effekt.

Tim Rushton, som er Dansk Danseteaters kunstneriske leder, kan sammensætte et program, så aftenen med modern dance fungerer for et gennemsnitspublikum uden forkundskaber. I øvrigt skal der ikke så megen viden til for at forstå modern dance, snarere en vis langmodighed, for igennem de seneste 100 år er der ikke sket mange nyskabelser,og de fleste handlinger er ret abstrakte. Dansen må nu gerne være lidt livsnær og påtrængende!

pressefoto: Henrik Stenberg.

pressefoto: Henrik Stenberg.

Det er blevet moderne med ansigtsmasker. Hele tre ud af de 8 dansefragtmenter, som aftenen byder på, er med tildækkede ansigter. Og så er der vist mere salg i vrede end det modsatte. I første afdeling ønsker to balletter hver med et par dansere på scenen at ”undersøge” og afdække vredens anatomi. Den bosnisk fødte koreograf Edhem Jesenkovic viser en lidt anæmisk dans med selvkomponeret musik, mens Lotte Sigh koreografi med to sortklædte mænd fra Den Kongelige Ballet har lidt mere kant.

Kraft og saft mangler Tim Rushtons egen koreografi heldigvis ikke – uanset om det er stille kærlighed, som i den kommende ballet til Pantomime Teatret:”Accordion Stories” eller en pas de deux fra successen ”Black Diamond” fra 2014.

Pressebillede. Fra Stravinskijs Ildfuglen med koreografi af Tim Rushton og videobaggrund af Martin Tulinius. Fotograf: Henrik Stenberg.

Aftenens clou blev et lille uddrag af Rushtons kommende forestilling i samarbejde med Republique: ”Stravinskijs Ildfuglen”. Med blot en skærmkasse, der forvandles til en klatrevæg med en videoprojektion, bryder danserne ind på scenen med voldsom styrke og modernitet.  Det bliver spændende til januar 2016, når der er premiere, om det ambitiøse projekt holder. Stravinskijs musik er eviggyldig. Skabt til Les Ballets Russes i Paris i 1910 med Fokines koreografi og Baksts kostumer. Foreløbig er det en meget lovende appetitvækker, som på alle måder klæder Politigården og giver danserne lidt at arbejde med. Martin Tulinius skyformation på video understøtter denne særlige sommeraften under åben, næsten skyfri himmel i Politigården.

Selene Munoz. Pressefoto: Henrik Stenberg.

Rushton er klog. Både 1. del og 2. dels afslutning overlod han til den snart legendariske spansk/danske flamencodanser Selene Munoz, som blev kendt af den store offentlighed sommeren 2012 på Bellevue Teatret. Allerede den gang var hun god, og hendes dans er stadig uden alder, klasse og nationalitet. Selene favner hele den nordlige halvkugle med sine bankende sko og gode samarbejde med musikeren Stephan Jarl.

Dansk Danseteater har erobret Politigården til og med d.16. august – skynd jer derhen.

Det fås ikke smukkere – og så er det gratis, hvis man har kræfter til at stå i kø. De reserverede pladser til kr.60,- er udsolgte.

KL.21.30.