Hjertestart

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Gribende og provokerende.

Hjertestart er en lille perle. Intet mindre. På en gang gribende og provokerende. Den tager favntag med forbudte følelser. Dem vi nødig taler om. Forældre der simpelt hen ikke magter deres børn. Og så handler den om sorgens væsen.

Nordmanden Kjetil (Kristoffer Joner) er alene med sin adoptivsøn Daniel(Kristoffer Bech) på 5 år. Kjetils hustru og store kærlighed, Camilla er for nylig er død ved en trafikulykke. Sammen adopterede de den dengang tre årige Daniel fra Colombia. Camilla lærte sig spansk for at kunne kommunikere med drengen. Kjetil arbejdede på en boreplatform og tog sig derfor kun sporadisk af ham. Da Kjetil bliver alene med ham knækker filmen for ham. Han magter simpelt hen ikke at tage sig af Daniel, der reagerer voldsomt på Camillas død. Konflikterne mellem far og søn eskalerer, og i stedet for at forsøge at hjælpe barnet, beslutter Kjetil sig for at drage til Columbia med Daniel for at opsøge hans biologiske mor.

Da de ankommer til Bogotá tager Kjetil straks kontakt til det børnehjem, Daniel kommer fra. Forstanderinden fornemmer hurtigt Kjetils ærinde, selvom han prøver omhyggeligt at skjule det, under dække af, at han og Camilla, som han fortæller har det godt hjemme i Norge, bare gerne vil have at Daniel skal kende til sin biologiske baggrund. Der er to slags børn på børnehjemmet. De der skal klare sig i junglen her, og de der er så heldige at blive sendt til gode familier i de rige lande siger forstanderinden lakonisk.

Det kan godt være svært at finde sympati for Kjetil, som udover ikke at ville påtage sig ansvaret for Daniel, også lyver om sin hustrus død. Filmen er gribende, men ikke sentimental. Dybest set forstår man godt Kjetils afmagt, men som en chauffør, der i flere dage kører Kjetil rundt i Bogotás slumkvarterer for at finde den biologiske mor, siger: Jeg ved at det er tragisk med Camilla, men du må tage dig sammen. Jeg kunne ikke være mere enig.

Filmen springer i tid og sted. Der klippes tilbage i tiden, hvor vi ser Daniel og Camilla lykkelige sammen. Kontrasten mellem det rige velfungerende Norge og Bogotás fattige slumkvarterer er slående.

Den kun femårige Kristoffer Bech spiller, som den sørgende Daniel, fabelagtigt. Den norske instruktør Arild Andresen har formået at få Kristoffer til at yde sit yderste. Meget imponerende. Kristoffer Joner, en af Norges store skuespillere, yder som Kjetil også en flot præstation. Han har ikke en hel nem rolle.

Visuelt er der stor forskel på om vi befinder os i Norge eller Bogotá. I Norge er billederne taget på stativ i douce farver især i grå, blå og hvide nuancer, hvilket skaber en ro i billedet.I Bogota er der fuld knald på farvepaletten og brugt håndholdt kamera.

Hjertestarter er en gribende og velspillet film om en sorgramt far og hans ligeså sorgramte søn. Der er meget at tale om efter filmen.

Instruktør: Arild Andresen

Fotos og trailer: 41SHADOWS