Hodja fra Pjort

∗ ∗ ∗ ∗

Farverig og sjov tegnefilm.

Ole Lund Kirkegaards populære børnebog Hodja fra Pjort fra 1970 står på mange børnereoler rundt om i landet. Ikke uden grund. Den er magisk, spændende og fuld af humor. Bogen blev, som mange af hans andre børnebøger filmatiseret i 1985 i en live action version instrueret af Britta Wielopolska. I 2016 blev den overført til en musical med tekst og musik af Sebastian. Titelmelodien er en sand klassiker, som vi alle kan nynne med på.

Nu er der kommet en farverig og sjov tegnefilm om den modige og kloge 12 årige Hodja (Thure Lindhardt), der bor i den lille landsby Pjort i Bulgislav. Ingen ved hvor det er, men der ser eksotisk ud.

Hodjas bedste ven er geden Raya. Det er ikke en almindelig ged, ja den er faktisk lige så klog som Hodja. I Hodjas verden følger sønnerne i farens fodspor. Hodjas far er skrædder, og en dag erklærer han, at nu er tiden kommet til at Hodja skal i skrædderlære, så han en dag kan overtage farens forretning. Det er ikke noget der huer Hodja. Han vil ud at se den store verden. Bølgerne går højt. Hodjas mor prøver at gyde olie på vandene, men Hodja står fast. Han vil ikke være skrædder. Han har bare et lille problem. Hvordan kommer han ud i verden uden en klink på lommen og med en ufremkommelig ørken på alle sider af landsbyen.

Redningen kommer fra familiens genbo El Faza (Kurt Ravn). Han er tæppehandler og har et magisk flyvende tæppe, som landets sultan gerne vil have fingrende i. Det vil Faza gerne låne til Hodja, hvis han vil flyve til hovedstaden Petto og finde hans elskede barnebarn Diamant. Snart befinder Hodja og Raya sig på et flyvende tæppe. I Petto møder Hodja den magtfulde, tykke og forædte sultan (Peter Frodin), to sultne krokodiller, en skruppelløs skurk, der forsøger at stjæle tæppet og den forældreløse gadepige Smaragd (Ozlem Saglanmak) og hendes tyvebande.

Hvornår vi befinder os rent tidsmæssigt er uvist. Filmen skaber associationer til 1001 Nats eventyr. Så det er mange år siden.

Der er fuld knald på farvepaletten og tempoet er, i forhold til mange andre tegnefilm, mere moderat, hvilket bevirker, at mindre børn kan følge med. Bag filmen stå Karsten Kiilerich, som også har instrueret den animerede spillefilm Albert(2015), der også stammer fra Kirkegaards univers.

Følg dine drømme og giv aldrig op er essensen i Hodja fra Pjort. En kliché af dimensioner, men noget som vi i alle aldre kan relatere til. Har man mindre børn eller børnebørn, kan jeg anbefale, at invitere dem ind og se filmen her i vinterferien. Kender de historien om Hodja for Pjort, er det omend endnu mere oplagt. God fornøjelse

Instruktør: Karsten Kiilerich

Fotos og trailer: UIP

Premiere: 8.februar 2018