Kulturkupeen

Kom du? Teater Rio Rose på gæstespil på Husets Teater.

∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Teater Rio Rose har stået over for et drastisk valg. Skulle teatret fortsætte og leve et usikkert liv – eller…  Tove Bornhøft, som startede teatret for 33 år siden, har  nu besluttet at lukke teatret på grund af Kulturministeriets håndtering af ikke mindst mindre teatre i Danmark.    Det blev meddelt fra scenen ved premieren i lørdags  på ”Kom Du?” Forestillingen bliver dermed tilsyneladende teatrets sidste produktion.

Det er sørgeligt, men også beundringsværdigt, at en teaterleder og initiativtager siger stop: Nu vil jeg ikke trækkes mere rundt i manegen af embedsmænd og politikere.   Ved premieren fik hun helt fortjent overrakt Sceneinstruktørernes hæderspris.

Tone Bornhøft modtager blomster efter forestillingen. Foto: US.

 

Teater Rio Rose har igennem årene spillet et repertoire, som er særegent – ofte charmerende, poetisk og anderledes end det meste. Men teatret har også haft sine mindre gode forestillinger.   Pokkers også hører ”Kom Du?” ikke til teatrets bedste produktioner. Det kan måske undskyldes med den nuværende situation, eller også spiller helt andre faktorer ind.

I introduktionsskrivelsen står, at forestillingen skal handle om prostitution og diskutere det faktum, at hver 7. voksne,danske mand har besøgt en prostitueret. Det er for galt, mener Tove Bornhøft, der har fået ideen og er instruktør på forestillingen. Teksten er skrevet sammen med de to skuespillere, Peter Flyvholm og Folmer Kristensen.

Tekst er der nu ikke meget af, men blot lidt afstumpede småbemærkninger mand og mand imellem. Det centrale er skuespillernes kropssprog. De er ikke dansere, men forestillingen er gennemkoreograferet  af Julie Anne Stanzak fra Pina Bausch’ teater,  Tanztheater Wuppertal. Musikvalget er spændende, samplet fra mange komponister, primært moderne, bl.a. af  Tom Waits.

Kom du. Teater Rio Rose på HUsets Teater. Foto: Bjarne Stæhr.

Åbningen er smuk at skue: to mænd, den ene høj, den anden noget mindre – ulasteligt klædt i mørke habitter  – står på scenen og begynder at bevæge sig. Deres bevægelserne bliver på trods af emnet aldrig vulgære eller pornografiske, næsten da. Kroppene udtrykker snarere en langstrakt følsomhed i rummet a la venteværelse med lædersofaer, kaffebord og den obligatoriske røde lygte (red light), som kan skifte til grønt, så næste kunde kan gøre sin entré bag forhænget.

Kom du. Teater Rio Rose på Husets Teater. Foto: Bjarne Stæhr.

 

Stykket handler om mænd, som besøger den prostituerede omme bag gardinet. De to skuespillere udveksler nogle få bemærkninger hen igennem forestillingen, og snart er de andre mænd, tager nye skjorter på, andre  slips, t-shirts og andet outfit – hele tiden pænt, nydeligt, afdæmpet.  En enkel gang kommer manden ud og er ekstatisk. Kvinden bag forhænget er kun til stede som en maxi barbidukke – på ca. en halv meter. Det er alt.

Kom du. Teater Rio Rose på Husets Teater. Foto: Bjarne Stæhr.

Nogen konklusion. Nej. Og dog. For efter en lidt blandet omgang kropsbevægelse, skiften skjorter og småreplikker og en lang stille sekvens til sidst (heldigvis hele tiden med lidt eller meget tøj på)  kommer instruktøren, Tove Bornhøft, selv på scene iført stilig sort kjole og læser 3 siders pamflet op – imod prostitution. Det giver mening, mens de talrige fysiske mellemstykker i den time lange forestilling synes uden rigtig substans.

Det er lidt synd for de to udmærkede skuespillere, Peter Flyvholm og Folmer Kristensen som er gode til replikker og ok som dansere, men alligevel.  Og så får de ikke lov selv at komme med fordømmelsen – konklusionen.  Der er mere i dem,  og man burde have fundet et bedre tekstmæssigt udgangspunkt eller droppet temaet, som nok har krav på en mere fyldestgørende behandling.

Kom du. Teater Rio Rose på Husets Teater. PR foto.

”Kom du?” Er egentlig mere performance end gammeldags teater og underskønt at skue – scenografisk med en både smuk og poetisk lysside – og lydside. Men det undskylder ikke, at man som publikum føler, at der mangler noget.  2018! I Husets Teater, på Halmtorvet. Midt i Københavns Red Light District!

Så et godt råd til Tove Bornhøft. Op på hesten igen. Det her er et dumt punktum at sætte efter en mangeårigt kunstnerisk virke med Teater Rio Rose.

 

Instruktion og scenografi:
Tove Bornhøft

Koreograf:
Julie Anne Stanzak

Skuespillere:
Folmer Kristensen
Peter Flyvholm

Konsulent:
Odile Poulsen

Administrator:
Ann-Jette Caron

 

www.teaterriorose.dk

 

Køb billet:

https://www.teaterbilletter.dk/forestillinger/kom_du__trashed/

.