Lady Bird.

∗ ∗ ∗ ∗

Intens og rørende.

Historier om oprørske High School teenagere, der befinder sig i vadestedet mellem barn og voksen er et yndet emne på amerikansk film og tv. Også i Lady Bird.

I denne coming of age film befinder vi os i Sacramento, der ligger halvanden times kørsel fra San Fransisco. Byen gør ikke meget af sig og er ikke hypet som San Fransisco og Los Angeles. Der bor vores hovedperson, den 17 årige Lady Bird(Saoirse Ronan) med sin mor Marion( Laurie Metcalf), far Larry(Tracy Letts) og bror. Lady Bird synes, at Sacramento er et hul i jorden. Hun vil væk derfra, så snart hun har afsluttet sin katolske High School. Og det kan ikke gå hurtigt nok. Hun vil til Østkysten og gå på et af de prestigefyldte universiteter. Hun har bare det lille problem, at hun ikke rigtig interesserer sig for skolen, så karaktererne er derefter. Og så er der lige hendes forhold til hendes mor. Moren skælder evig og altid ud på hende. Hun kan simpelt hen ikke rumme sin teenageramte datter.

I første scene ser vi dem køre i bil sammen. Mor ved rattet og Lady Bird ved siden af. De skændes, og pludselig åbner Lady Bird døren mens de kører, og lader sig falde ud af bilen. I næste scene ser vi hende forlade hospitalet med gips på armen, hvor der står Fuck You Mom.

Lady Bird er grundlæggende en kærlighedshistorie mellem mor og datter. En historie om hvor svært det kan være for begge at respektere hinandens forskelligheder. Moren er efter dansk målestok ekstrem. Hun kritiserer sin datter i en uendelighed. Amerikanerne har et andet forhold til deres teenagere end danske forældre. De er typisk meget mere styrende, og det skinner kraftigt igennem her i filmen. Lad dog Lady Bird være i fred i stedet for hele tiden at være på nakken af hende, tænker man i sit stille sind.

Da hun deltager i en skole musical, begynder hendes liv at tage en ny drejning. Hun møder Danny, som kommer fra den velhavende del af Sacramento, hvilket kun gør hendes mindreværdskomplekser over sin egen baggrund større. Sød musik opstår, men kærligheden veje er som bekendt uransagelige, hvilket Lady Bird snart erfarer.

Og hvad er der så med navnet Lady Bird? Det har hun i trods givet sig selv, for at vise sin foragt for sit konforme middelklasseliv.

Lady Bird var nomineret til ikke mindre end fem Oscars ved dette års Oscar uddeling men fik ike nogen. Den blev i stedet vinder af bedste film i musical- og komediegenren ved årets Golden Globe uddeling.

Såvel Metcalf som Ronan yder to pragtpræstationer som respektive mor og datter. De har hver deres egne indre dæmoner at kæmpe mod. Man forstår dem begge.

Filmen er en komedie med træk fra tragedien. Den er på en gang sjov og hjerteknusende. Generationskløften kan de fleste af os, der har eller har haft teenagere i huset, nikke genkendende til.

Bag filmen står den 34 årige Greta Gerwig, som selv er opvokset i Sacramento. Hun er oprindelig skuespiller. Vi kender hende fra film som Frances Ha(2012) og Jackie(2016). Lady Bird er hendes instruktør debut, og det er hun kommet godt fra. Det er ikke nem opgave at komme med nyt input til en film om teenageproblemer. Lady Bird fire store stjerner.

Instruktør: Greta Gerwig

Fotos og trailer: United International Pictures

Premiere 26. april 2018