Little Men

∗ ∗ ∗ ∗

Velspillet og fængende coming of age film.

Det sværeste for børn er, at forstå er at forældrene også er mennesker. De har følelser, de laver fejl, de prøver at gøre det rigtige. Forstår du noget af det ? Sagt af Brian(Greg Kinnear), far til den 13 årige dreng Jake(Theo Taplitz) under et skænderi mellem dem.  Little Men, er en af de mange coming of age film, som vi har kunnet se i biograferne i år. Så sent som sidste uge var der premiere på den norske Rosemarie og Gartnerens hemmelighed om en pige der søger efter sine  biologiske forældre.

Da Jakes farfar dør efterlader han Brian og hans søster Audrey en to etagers ejendom i det mondæne Brooklyn N.Y. Brian, en ikke særlig succesrig off Broadway skuespiller, hans psykoterapeut kone Kathy(Jennifer Ehle) og Jake flytter fra Manhatten ind i farfarens lejlighed på første sal i ejendommen. Her møder Jake den jævnaldrene dreng Tony(Michael Barbieri), hvis chilenske alenemor Leonor(Paulina Garcia) er skrædder og lejer butikken nedenunder.

little-men-sidder-paa-sofa

Farfaren har ikke sat Leonors husleje op i årevis, selv om Brooklyn er blevet mere og mere fashionabelt med årene og huspriserne er steget eksplosivt. Brians og Kathys økonomi skranter, og Audrey kan ikke se det rimelige i, at Leonor ikke skal betale markedsleje. Snart præsenterer de to søskende Leonor for en huslejestigning, hvilket Leonor nægter at gå med til. Det skaber selvsagt splid mellem parterne. De to drenge er blevet bedste venner, men venskabet kommer på prøve, da deres respektive forældres konflikt eskalerer og Brian en dag ser sig nødsaget til at starte en udsættelses forretning.

little-men-garcia-og-brian-diskuterer

Little Men er en bittersød fortælling om venskaber, deres flygtighed og skrøbelighed. Jake og Tony er som dag og nat, men har alligevel meget til fælles ikke mindst kunst. Jake vil gerne være billedkunstner og Tony skuespiller. Såvel Taplitz som Barbieri spiller trods deres unge alder med stor indlevelse og følsomhed. Man tror på dem.

Kinnear og Ehle som Jakes forældre, der har svært ved at få økonomien til at hænge sammen er også overbevisende. Den prisbelønnede Ehle, der i filmen ligner en yngre udgave af Meryl Streep, er bla. kendt for tv-udgaven af Jane Austens Pride and Prejudice. Garcia som den kæderygende og arrogante Leonor er en af de største latinamerikanske kvindelige skuespiller i dag. Der er power i hendes fortolkning af Leonor. Hun kæmper som en løve for Tonys og sin egen fremtid. Man forstår begge parter i konflikten.

little-men-tony-og-leonorFoto: Angel films

Bag filmen står Ira Sachs, der har en større filmproduktion bag sig og også stod bag den kritiker roste Love is Strange(2014)

Little Men vil appellere til et bredt publikum ikke mindst  til  unge og deres forældre. Filmen er velspillet og fængende.  Den første halve times tid sker der ikke ret meget. Her bliver vi langsomt ført ind i universet. NY er med sin skønhed, diversitet og rå kant altid en god kulisse på film. Gå ind og se den.

Instruktør: Ira Sachs

Trailer:Angel Films

Premiere 17. november 2016