Kulturkupeen

De lystige koner på Folketeatret. Turné og i København!

∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

De lystige koner i det vilde vesten  i stedet for hjemme i det landlige engelske miljø.

Shakespeares komedie om de muntre koner i Windsor er en lille spøg uden alvor – og også uden megen dybde, bortset fra at man kan filosofere over en mand som Falstaff og hans forhold til kvinder og naturligvis  se på kvindernes kraft til at gøre nar ad manden. 

De lystige koner. Folketeatret. Foto: Gudmund Thai.

Komedien har mere end 400 år på bagen og ikke mindst englænderne er blevet specialister i at finde på løsninger for at levendegøre deres nationalklenodie Shakespeare.

Dette nummer gør Frede Gulbrandsen efter. Det er lige efter bogen hos både The Globe og The Royal Shakespeare Company at transformere en af den gamle komedier over i en ny tid, et nyt miljø og så se, hvad der sker.

Det fungerer overraskende godt med at være i wild west-miljø med saloon, revolver og langsomme skridt for mændenes vedkommende, mens konerne mest er til pjank, pjat  og strømpebånd, på nær de unge, som mener det meget alvorligt.

Også skuespillerne fungerer perfekt hele vejen rundt fra de gamle garvede til de unge. Alle fylder deres westernkarakterer ud, så det er en fryd.

De lystige koner. Folketeatret. Foto: Gudmund Thai.

Alt fungerer, men der, vor det ved presseforstillingen alligevel ikke var glat og velsmurt som en seksløber var i overgangene fra musik til spillescene . Det blev så brutalt, for sceneskiftene have smart western-underlægningsmusik – og så standsede musikken, stemningen dalede og replikkerne kom trippende.

De lystige koner. Folketeatret. Foto: Gudmund Thai.

Om et par uger, på den landsdækkende  turné, vil forestillingen nok være helt oppe i tempo. Så kan scenografen Camilla Bjørnvads æskesystem med både saloon og stue og en næsten synlig rislende å eller flod brillere. For det er netop i vandet at den famøse snavsetøjskurv skal havne med den 100 kg. tunge Fallstaff, som tak for sidst fra damerne.

Når tempoet er der, vil underholdningsgraden øges – og publikum vil kunne glæde sig over et veltrimmet ensemble, hvor ingen får lov at løbe med hverken opmærksomheden eller latteren.

Netop ensemblespillet er Gulbrandsens kendemærke, som det også blev bemærket ved sommerens ”Røde Orm”- forestilling. Alle er på, Ingen får lov at sove ude i kulisserne.

Men denne version afdækker desværre ikke nye dybder i forholdet mellem de lystige koner, der flinke mænd og andet godtfolk.  Og en Shakespeare-komedie skal i givet fald spilles perlede let og koket.

Instruktion: Frede Gulbrandsen

Scenografi: Camilla Bjørnvad

Koreografi: Tine Salling

Medvirkende: Tom Jensen, Mette Horn, Camilla Bendix, Jesper Asholt, Kristian Halken, Lisbeth Gajhede, Asger Reher, Søren Hauch-Fausbøll, Sarah Juel Werner, Niclas Vessel Kølpin, Jesper Riefensthal, Jakob Højlev Jørgensen, Thomas Diepeveen, Emil Blak Olsen.

www.folketeatret.dk