Madness – et muntert stykke om madspild.

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Madness – Historien om en madskralder – fortalt med overbevisning.

TeaterfreezeProductions – spillet på Grob i København.

Madness. Pressebillede. Teater Grob.

En gang imellem bliver man glædeligt overrasket, og sådan var det på Teater Grob til ”Madness”. Forestillingen skulle handle om en madskralder, dvs. en person der går og leder efter spiselig mad i supermarkedernes affaldscontainere. Det er et vigtigt emne, men ikke noget jeg selv har taget stilling til. Men hvilken forestilling og hvilket fint greb om problematikken.

Der nævnes ingen scenograf, men instruktøren Hanne Trap Friis har valgt rigtigt ved at lade dramatikeren Kasper Hoffs tekst foregå i et smukt lyst rum og lade containerne være rene, nærmest delikate. De to figurer er neutralt klædt på. Dermed er øjnene stemt i et roligt leje og så kan ordene ellers flyde. Og teksten er en sjov blanding af oplæste informationer og en hverdagsdialog imellem skilsmissemoderen, hendes 16 årige søn og en voksen skralder. Alle mandlige roller nuanceret og sjovt spillet af Olaf Højgaard, mens Anne Voigt Christiansen på det smukkeste forsvarer denne kvinde, der ikke har anden udvej efter en skilsmisse. Sønnen skal jo have mad, og der er ikke flere penge.

Der er rigtig mange sjove løsninger i iscenesættelsen, når de kravler ned i containerne og dukker op igen, og hvordan de samme containere kan få et helt andet liv. Samtidig forstår teksten også at balancere imellem de neutrale, men gruopvækkende informationer om rotteplager og rotteinfektioner og så den meget overbevisende dialog om vort overflodssamfund.

Fin forestilling, som måske burde rejse rundt i husmoderforeninger (!) og til ungdomsuddannelserne. For selvfølgelig kan vi få bugt med det eksisterende madspild. Vi går i den rigtige retning, efter at mange supermarkeder er begyndt at nedsætte næsten gammel mad, så det også bliver afsat. Nu er det blot spørgsmålet om, hvordan folk i nød kommer i kontakt med den acceptable overskudsmad. Men det problem kan hverken jeg eller forestillingen ”Madness” løse – andre må træde til.

Med: Olaf Højgaard Anne Voigt Christiansen

Manuskript: Kasper Hoff Iscenesættelse: Hanne Trap Friis Gæstespil af: Teater freezeProductions