En mand der hedder Ove

∗ ∗ ∗ ∗

Bittersød komedie om gamle sure mænd.

En ældre mand står og kigger på blomster i et svensk supermarked. To bundter roser for 50 kr. Han beder ekspedienten om et bundt og rækker hende en rabatkupon. Hun fortæller ham venligt, at den kun kan bruges, hvis man tager to. Ove har kun brug for et bundt, så han klager over behandlingen, og vil tale med chefen. De andre kunder i køen ryster på hovedet, og Ove går rasende derfra med ét bundt roser i hånden og en ubrugt kupon i lommen. Vi er i gang med filmen om den gamle sure mand i kvarteret. Den uudholdelig og gennemsyrede kværulant, Ove.

Ove står på vejen

Ove bor alene i et typisk svensk parcelhuskvarter. Han er ikke blot sur, men også en regelrytter. Han afpatruljerer hver morgen kl. 08.30 kvarteret på udkig efter biler, der holder ulovligt og vildfarne cykler, der står henslængt op ad husmurene. Han tjekker naboernes affaldssortering i skralderummet og vrisser af alt og alle han møder på sin runde. Folk kalder ham bitter og en nabos værste mareridt. Man tænker: Der er lige godt noget rivende galt med den gamle gnavpot, og det viser sig at holde stik.

Ind flytter over for ham en familie med to børn. Kvinden, den højgravide, positive og varme anden generations indvandrer Parvaneh(Bahar Pars) er fløjtende ligeglad med Oves negative vibrationer og regelrytteri. Hun vil have et kørekort før hun nedkommer, og han skal hjælpe hende. Snart sætter hun hans negative tilgang til verden på en prøve.

Ove og gravide Pa.

En mand der hedder Ove er en bittersød komedie om ensomhed, og om at acceptere sin skæbne. Det lyder trist, men er det ikke. Filmen er spækket med humor og underfundigheder.

Hovedrollen som Ove spilles af en af Sveriges mest elskede og prisvindende skuespillere, Rolf Lassgård, som vi bl.a. kender for Susanne Biers Efter brylluppet (2006). Lassgård er fremragende i rollen som Ove. Han er inkarnationen af begrebet en gammel sur mand. Man melder hurtigt pas på Oves negative livsanskuelse, men kan ikke undgå at føle med ham. Med hyppig brug flashback til hans barndom, ungdom, arbejde, ægteskab mv., får vi forklaringen på hans vrede og frustration.

Ove ung

Filmen bygger på Fredrik Backmans bog af samme navn fra 2012. Den blev en stor succes og er udgivet i mere end 30 lande. Filmen, der havde premiere i Sverige omkring nytår, har pt. solgt over1.6 millioner billetter, hvilket gør den til en af de største svenske biografsucceser i nyere tid.

Bag filmen står instruktøren står den svenske instruktør Hannes Holm, som har stor erfaring med film- og tv-komedier.

Filmen får en til at tænke på Den 100 årige der kravlede ud af vinduet tog forsvandt(2013).  En sjov og vanvittig film, med en fin underspillet humor.

En mand der hedder Ove er tankevækkende og fornøjelig. Kan anbefales ikke mindst til gamle sure mænd.