Mens vi lever

∗ ∗ ∗ ∗

Flot debutfilm.

Filmmagerne brødrene, Mehdi, Misam og Milad Avaz´, er kommet godt fra start med deres debutfilm Mens vi lever. Deres egen historie havde nu også været egnet sig til at blive vist på det hvide lærred. De kom hertil fra Iran som børn i 1992. Deres forældre var meget opsat på, at de skulle integreres så hurtigt som muligt. De fik besked på kun at tale med danskere, de skulle gå på fritidshjem med danske børn, og man spiste svinekød i hjemmet.  Efter seks måneder flyttede familien til Tisvilde. Børnene talte nu flydende dansk og kom i den lokale skole. Det er tankevækkende at have i baghovedet, når man ser familiedramaet Mens vi lever, der i øvrigt slet ikke handler om integration.

Vores hovedperson den unge Kristian(Sebastian Jessen) har taget hyre på en fiskerbåd i Hirtshals. Han er nyforelsket og klar til at starte et liv sammen med sin kæreste. En dag banker det på døren og udenfor står hans far Tommy(Henrik Prip), som Kristian ikke har set i mange år og har gjort alt for at glemme.

Kristian smider ham på porten, men indvilger dog alligevel i at lytte til ham. Tommy fortæller, at en af Kristians nærmeste Peter(Nicolas Bro) er alvorligt syg. Kristian beslutter sig til at besøge Peter, vel vidende, at det kommer til at rippe op i al den smerte, som han i de sidste fem år har prøvet at flygte fra.

Grundlæggende handler filmen om svigt, uforløste følelser og sorg. Selve historien er gribende, men der går for lang tid, før man rigtigt fatter, hvad filmen egentlig går ud på. Den er for indforstået. Der er for mange forskellige karakterer, der ikke lige umiddelbart synes, at kunne være årsag til, at Kristian har måtte flygte fra sin fortid. Langsomt går det op for en, hvad der er sket, og hvilken rolle de forskellige karakterer spiller i plottet. Det burde have været lidt klarere fra begyndelsen.

Visuelt er filmen usædvanlig flot med mange smukke natur optagelser, hvor vi i fugleperspektiv med drone, bliver ført hen over de skønneste områder på Sjællands Nordkyst, herunder Tisvilde Hegn og strand. Det ser simpelt hen lækkert ud. Man kommer til at tænke på amerikanske storfilm.

Det er forfriskende at se en række helt unge dygtige skuespillere folde sig ud. Det gælder ikke mindst hovedrolle indehaveren Sebastian Jensen som Kristian og Julie Christiansen som Trine, Kristians tidligere kæreste. Bent Fabricius–Bjerre har leveret filmens temamelodi. Filmen er produceret uden offentlig støtte, men med hjælp fra en række private investorer i ind-og udland. Det er ret imponerende. Alt i alt en flot debutfilm.  Vi kommer uden tvivl til at se mere til brødrene Avaz´ fremover.

Instruktør: Mehdi Avaz

Fotos og trailer: SF Studios

Premiere: 26.oktober