Kulturkupeen

Mød mig på Cassiopeia. Folketeatret og turné.

∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Mød mig på Cassiopeia på Folketeatret og siden rundt i hele landet.

“Mød mig på Cassiopeia” har en magisk klang hos ældre mennesker og unge nostalgikere – men hos resten af befolkningen kan det hurtigt blive et enten eller: om man er til nostalgi på den lidt gammeldags facon, eller om det skal det være alt det gamle med en kraftig opstrammer?

Mød mig på Cassiopeia. Folketeatret. 2019. Foto: Gudmund Thai.

På Folketeatret har man med henblik på en stor og langvarig, landsdækkende turné vist kæmpet med målgruppen og nok undervurderet publikum en smule.

Derfor har kapelmester Jens Krøyer og co. indlagt diverse små, moderne strofer og hints i Kai Norman Andersens kanoniserede toner.  Det er helt unødvendigt at optræde a la Grease eller synge lidt Kim Larsen på vej ud ad scenen. Musikken har sit eget liv og giver netop de rette nostalgiske følelser – om det så er anno 1951, hvor filmen kom eller som programskribenten Michael Eigtved så kækt skriver: Kai Norman Andersen var efter krigen bagud for sin tid og kom ikke ud af 1930erne.

Mød mig på Cassiopeia. Folketeatret. 2019. Foto: Gudmund Thai.

Vi elsker filmen med Bodil Kjer i gudindegevandter, og publikum skal nok også elske denne velsmurte forestilling, hvor hovedkræfterne er velbevandrede ud i revykunsten og derfor kan aflevere deres numre, så de sidder lige til klapsalver: Carsten Svendsen, Amalie Dollerup, Trine Gadeberg, Asger Reher og Troels Malling.  Oveni brillerer Lone Hertz som en helt bedårende tante, mens jeg har svært ved at stå for Kristian Holm Joensens  regissør Mogensen, og så er der dansepiger og musikere.

Mød mig på Cassiopeia. Folketeatret. 2019. Foto: Gudmund Thai.

Der er nok at glæde sig over – det hele fungerer flot – og manuskriptet får den gamle film med alle dens location-skift til at køre.  Også scenografen Mari I Dali har underlagt sig de folkelige krav, men det er synd, at der pludselig skal være et herrekor i sølvlamé. Sådan var det ikke i den opstemte post-anden-verdenskrigsstemning, som vores forældre eller bedsteforældre lullede sig ind i, mens de drak drinks og kunne fløjte med på ”Musens sang” og ”Den allersidste dans”.

Mød mig på Cassiopeia. Folketeatret. 2019. Foto: Gudmund Thai.

 

( PS – de viste pressefotos har helt anderledes farver end selve forestillingen!.)

Premiere: den 31. januar 2019
Spilleperiode på Folketeatret: fra den 31. januar til den 3. marts 2019
Danmarksturné: fra den 14. marts til den 23. maj 2019
Tekstforfattere: Fleming Lynge og Børge Müller
Bearbejdelse: Wilton, Vase & Fuglsang
Musik: Kai Normann Andersen
Instruktion: Kasper Wilton
Scenografi: Marie í Dali
Koreografi: Jeanette Binderup-Schultz
Kapelmester: Jens Krøyer

Medvirkende: Amalie Dollerup, Trine Gadeberg, Carsten Svendsen, Christopher Læssø, Lone Hertz, Asger Reher, Troels Malling, Kristian Holm Joensen, Karin Nordly Holst, Kristoffer Sass, Nina Maria Schjødt Lybæk-Hansen, Rasmus Rothaus Faartoft, Tanja Dræberg og Rikke Lillevang,

www.folketeatret.dk