Mordet i Orientekspressen

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Flot og charmerende.

Agathe Christie(1890-1976) er med over 2 milliarder solgte bøger en af verdens mest sælgende forfattere gennem tiden. Christie skrev omkring 80 kriminalromaner og seks romaner uden tilknytning til genren. Hendes bøger er oversat til et væld af sprog, og er gennem årene adapteret til diverse tv-serier, teaterstykker og film. En af hendes mest kendte bøger, Mordet i Orientekspressen, er blevet filmatiseret flere gange bl.a. i 1974 og nu også her i 2017.

Året er 1934. Verdens bedste detektiv, i det mindste efter hans eget udsagn, Hercule Poirot (Kenneth Branagh), der også er filmens instruktør, befinder sig i Istanbul efter at have opklaret endnu en forbrydelse. Han forlader byen for senere at stige ombord på den luksuriøse Orientekspress, der skal køre ham gennem Europa til London, hvor han agter at tage en tiltrængt ferie.

På togturen møder Poirot en række prominente og excentriske medpassagerer, herunder den aldrende Princess Dragomiroff(Judi Dench). Filmen har en stjernebesætning af kendte skuespillere på rollelisten. Herunder instruktør og hovedrolleindehaver Kenneth Branagh , Johnny Depp, Michelle Pfeiffer, Penélope Cruz m.v. Der var i øvrigt også i 1974 udgaven masser af stjernedrys.  Her spillede Albert Finney, Lauren Bacall, Ingrid Bergman, Sean Connery m.v. bogens kendte figurer.

Mordet i Orientekspressen er historien om tretten mennesker, der er stuvet sammen i et tog, hvorfra de ikke kan komme væk, da toget bliver ramt af en lavine. Samme nat bliver der begået et mord ombord på toget. Alle er under mistanke. Poirot må nu i kamp mod tiden gøre alt for at løse sagen, før morderen slår til igen.

Filmen er visuelt fejende flot. Ikke mindst optagelserne fra Istanbul med masser af statister i begyndelsen af filmen er en fryd for øjet. Da toget afspores, og de rejsende bliver tvunget til at opholde sig indendørs pga. af den rasende snestorm udenfor, er en del af scenerne taget i fugleperspektiv, hvor man fra oven ser direkte ned på, hvad der sker i de enkelte kupeer. Et godt greb.

De mange stjerne skuespillere får desværre ikke rigtig lov til at udfolde sig. Deres roller er for små. Branagh som Poirot er undtagelsen. Han er med i næsten alle scener. Han er top excentrisk, kniv skarp og ufrivillig morsom, men udstråler samtidig sårbarhed og ensomhed. Vi ser ham flere gange sidde bedrøvet med et foto af en kvinde, der har betydet meget for ham. Hans karakteristiske overdimensionerede cykelstyrskæg, som han binder møjsommeligt op, når han går i seng om aftenen, er blot en af hans mange excentriske mærkværdigheder. Der er trods dette en dybde i hans karakter, der også udstråler passion og kærlighed

Kenneth Branagh er en alsidig skuespiller og instruktør med en enorm karriere bag sig både på teater og film. Han er fem gange blevet nomineret til en Oscar og har vundet et utal af priser. Han har bl.a. instrueret Disneys Eventyret om Askepot (2015) og Marvels Thor (2011).

Man kan diskutere, hvad vi skal med endnu en filmatisering af Mordet i Orientekspressen. Jeg mener, at den har sin berettigelse. Der tale om en spændende kriminalhistorie, der bestemt tåler gensyn her i 2017. Det er en af Agathe Christies mest elskede og kendte detektivromaner. Når dertil kommer en stjernespækket cast og et visuelt flot periodedrama, synes jeg filmen holder. Gå ind og se den.

Fotos og trailer: 20th Century Fox og Nordisk Film

Instruktør: Kenneth Branagh

Premiere: 23. november 2017