Peddersen og Findus- Den bedste jul nogensinde

∗ ∗ ∗

Julefilm for de mindste.

Forleden var jeg med en fire årig i biografen og se Familien Jul- i nissernes land, en anden af dette års julefilm, som vi for nylig har anmeldt her på bloggen. De tre børn i Familien Jul er alle skolebørn og i det virkelige liv mellem 10 og 15  år. Jeg var spændt på hendes reaktion, og på om hun overhovedet kunne koncentrere sig i halvanden time. Efter en halv time sagde hun pludselig højt: Det er en lang film denne her, og jeg forberedte mig på, at vi nok inden længe måtte forlade etablissementet med vores popcorn, sodavand og andre fornødenheder, som vi havde taget med ind i salen. Men jeg tog grueligt fejl. Snart havde hun glemt alt om kedsomhed og sad som naglet fast i sædet, indtil de sidste rulletekster løb over lærredet. Så hun skal også med og se Peddersen og Findus- Den bedste jul nogensinde.

findus-i-sneen

Katten Findus har store planer for den perfekte jul. Der skal købes skinke, sylte, rådkål og chokoladebudding. Bages pepperkager, pyntes op og fældes det flotteste juletræ i hele skoven. Men så sker der det dybt uheldige, at dens bedste ven og sambo, gamle Peddersen falder, slår benet og ikke kan rokke sig ud af stedet. Der er kun to dage til jul. Ud over gulerødder og to æg, er der er ingen mad i huset, intet juletræ, ingen julegaver og gamle Peddersen er som altid en stolt mand, der nægter at tage imod vennetjenester fra velmenende naboer. Det ser lige godt sort ud for Findus´ bedste jul nogensinde.

findus-og-peddersen

På trods af disse odds er Peddersen og Findus- Den bedste jul nogensinde en rigtig julefilm. Sneklædte  landskaber, masser af  julesange, som vi alle kan synge med på, og en sød fortælling om, hvor vigtigt det er at have gode venner. Derudover bliver vi belært om, at netop julen er vennernes fest, at man både skal kunne give og modtage kærlighed og gaver, og hvis man kender nogen, der er ensomme, er det netop i julen, man skal man tage sig af dem. Det lyder banalt, sentimentalt og sukkersødt. Det er det bestemt også, men filmen skal nok gå lige ind hos de små.

findus-faar-ski-i-julegave

Det er en tysk produceret film. Instruktøren er Ali Samadi Ahadi, som også stod bag den første film om det umage par Pedersen og Findus(2014), der er en Tysklands største børnefilms produktioner nogensinde. Det tyske islæt ses specielt i filmens sidste scene, hvor der helt umotiveret kommer en stor flok dansende tyrolere på besøg juleaften. Der kammer det over.

findus-taender-julelys-i-bioark

Peddersen og Findus- Den bedste jul nogensinde sammensmelter rent teknisk realfilm og computeranimation. Filmen er ikke nytænkende eller original, men den er hjertevarm og ret sjov. Lige til den søde juletid,

Jeg er overbevist, om at min fire årige ledsager, vil synes om den, så jeg glæder mig til at invitere hende i biffen igen.

Filmen har danske stemmer.

Instruktør: Ali Samadi Ahadi