Peter Kanin

∗ ∗ ∗ ∗

Frække og nuttede kaniner.

Den måtte jo komme. En nutidig spillefilm om den frække og nuttede Peter Kanin. Han har siden han så dagens lys i 1902, da Helen Beatrix Potters første bog om Peter Kanin og hans venner udkom, været højt elsket både af børn og voksne.

Den jakke klædte Peter(Sebastian Jessen) og hans venner bor ude på landet og elsker at gå på rov i Hr. Suhrs velplejede køkkenhave. Der findes de mest fantastiske æbler, tomater, radisser og sprøde agurker. Lige noget for en lækkersulten kaninmave. Hr. Suhr er ikke just begejstret for de nuttede tyveknægte. Man forstår ham godt. De raserer haven til det ukendelige og en dag falder Hr. Suhr død om af et hjerteslag af stress over kaninernes hærgen. Ved siden af Hr. Suhr bor den smukke kunstmaler Bea(Rose Byrne). Hun elsker kaninerne og er deres beskytter. Kaninerne er lykkelige. Der er nu fri adgang til Suhrs lækre køkkenhave, lige indtil hans nevø Thomas Suhr(Domhnall Gleeson), der arbejder i Harrods’s legetøjsafdeling i London flytter ind. Han kan nemlig heller ikke lide de små tyveknægte, men Bea derimod synes han er rigtig sød.

Hvis man forestiller sig en film i stil med de korte poetiske tegnefilm om Peter Kanin og hans venner, som vi kan se på DR´s Ramasjang, kan man godt tro om igen. I Peter Kanin gås der hårdt til stålet. Det nærmer sig en regulær krigszone med sprængstoffer og elektrisk hegn, når kampene om Suhrs køkkenhave udkæmpes. Fra at være en sød og drillesyg kanin, har Peter udviklet sig til en sand bandit. Af og til bliver det for meget røvere og soldater, men grundlæggende synes jeg, at det fungerer godt. Det gør bare, at filmen ikke, som tegnefilmene og Beatrix Potters bøger henvender sig til små børn.

Nogle af scenerne foregår i Harrods legetøjsafdeling i London. Det er selvsagt en god location, fordi mange af os kender stormagasinet fra vores besøg i byen. Genkendelsens glæde er et stærkt virkemiddel på film. Peter Kanin er den første amerikanske Hollywood film, der har fået lov til at bruge verdens mest kendte stormagasin som location. Stedets eksklusive og højtidelige look i står i skærende kontrast til den lille flok kaninvandaler, der besøger den perfektionistiske Thomas på  arbejde. Vores kaniner kommer i øvrigt vidt omkring i London f.eks. på Piccadilly Circus, Tower Bridge, Buckingham Palace.

Filmen har mange såkaldte live action scener, hvor mennesker og computergenererede figurer interagerer sammen. Udfordringerne for skuespillerne er, at de skal spille sammen med karakterer, der først bliver tilføjet senere. Byrne siger om teknikken: Jeg måtte bruge al min fantasi for at mobilisere mine følelser, selv om jeg var helt alene.

Bag filmen står den amerikanske instruktør og producer Will Gluck, som fortrinsvis har arbejdet med tv-serier men også stod bag filmen Annie(2014), hvor Rose Byrne også medvirkede.

Man fornemmer, at Gluck har ladet sig kraftigt inspirere af Paddington filmene om den lille peruvianske finurlige bjørn Paddington, der flytter til London. Måske lige i overkanten.

Når det er sagt er filmen Peter Kanin et godt eventyr med masser af komik, varme og charme. Filmen om den kække kanin skal nok blive en succes, og lur mig om der ikke kommer en toer.