Sankt Bernhard Syndikatet.

∗ ∗ ∗

Er der noget som en Sankt Berhards hund? Et stort, blødt og savlende bamset dyr, som man bare har lyst til at kramme. Hvis man altså er til hunde. Og så kan den med sin fremragende lugtesans redde nødstedte mennesker, der er faret vild i snemasserne i Alperne. Ikke dårligt.

Det er en stille og rolig hund som ikke gør stort væsen af sig, men gør sig godt på film. I 90erne kunne vi se de populære amerikanske komedier Bethoven og Bethoven 2 med Sankt Bernhards hunden Bethoven som filmens store stjerne.

I Sankt Bernhard Syndikatet hedder redningshunden Dollar, og dem skal den skaffe millionvis af til de to kiksede tidligere elever på Helufsholm, Frederik Cilius og Rasmus Bruun.

Kineserne bliver rigere og rigere og er begyndt at efterspørge hunde, ikke til at spise, men som kæledyr, og Frederik, som er drivkraften bag projektet, mener, at der er et kæmpe marked for hundehandel i Kina. De to tager med Dollar på charmeoffensiv til storbyen Chongqing, hvor de agter at stable en hundekennel med Sankt Bernhards hunde på benene. Det går ikke lige efter planen. Det er nemlig ikke gratis at lancere en Sankt Bernhard Hundekennel, der skal producere en halv million Sankt Bernhardtshvalpe. Ingen  af deres velhavende familier ønsker at investere i et så tåbeligt projekt. De har kun en mindre arv fra Rasmus’ far at gøre godt med. Derfor må de finde en kinesisk investor.

Filmen starter godt. Et rigtigt sjovt plot. Snart befinder vi os i Chongqing i selskab med de to venner og Dollar, der ikke er helt let at bakse rundt med i storbyen. Man tænker: Det her bliver sjovt. Men det gør det ikke rigtigt. De to typer er for endimensionelle. Ikke mindst Frederik, som mangler forsonende træk. Sagt på en anden måde. Han er irriterende, egoistisk og usympatisk, så man mister hurtigt interessen for ham. Ved filmens slutning bløder han dog lidt op. Rasmus derimod, the underdog i det partnerskab, udvikler sig, hvilket bl.a.skyldes en udefra kommende hændelse, der får afgørende betydning for hans liv.

Filmen kredser om kultursammenstød mellem øst og vest, hvilket giver anledning til sjove scener. Men megen af humoren er overdreven og plat. De to hovedpersoner er for dumme, for fulde og for karikerede til at det er rigtigt sjovt. Folks sans for humor er forskellig, så der er sikkert nogle, der vil synes om det, men det var ikke lige min kop thé.

Frederik Cilius og Rasmus Bruun kender vi bl.a. fra Radio 24Syv, hvor de haft stor succes med Den korte Radioavis, som nu er blevet til Den korte Weekendavis. Sankt Bernhard syndikatet er begges første filmrolle .

Bag filmen står Mads Brügger, som er ophavsmand til flere prisbelønnede radioshows- og tv-programmer. Han har siden 2011 fungeret som kanalchef på Radio 24 Syv.

Han siger om filmen: Det har hele tiden været min intention at lave en film med et klart og tydeligt budskab, som alle kan relatere til. Sankt Bernhard Syndikatets budskab er, at hvis du bor på 19. etage og ejer en kat, skal du nok anskaffe en hund i stedet – for katten hopper ud af vinduet. Et vigtigt budskab. Meget sigende for filmen, og som nogle af os af os sikkert vil skrive bag øret……

Instruktør: Mads Brügger

Fotos og trailer: META FIILM og UIP

Premiere: 9. maj 2018