Kulturkupeen

SUKKER – Gæstespil på Republique med Det Olske Orkester.

∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

”SUKKER” – er alt andet end sukkersødt. Forestillingen  ”Sukker” er et æstetisk smukt iscenesat frontalt angreb på Danmark som slavenation og sukkerproducent.  Men bare  rolig, det er jo mange år siden.

Sukker. Det Olske Orkester. Republique. Teater. Pressebillede.

”Sukker” fortæller kort i optakten  og afslutningen  historien om arbejderoprøret i 1878 på Dansk Vestindien, hvor slaveefterkommere var så fattige, at de gjorde oprør. 200 blev dræbt.  Derefter skrues tiden tilbage til 1790-erne, den florissante periode, hvor danske købmænd levede højt i København på det ”guld”, som kom ud af slavehandel fra Afrika og sukkerproduktion på Dansk Vestindien.  Det er en grum historie, men det gør ikke noget at repetere den af og til.

Det Olske Orkester med Lotte Faarup som instruktør gør det til at holde ud, for det er underskønt at skue og faktisk også rent musikalsk fint at lytte til. Rokokotoner iblandet nyere harmonier – og så alt i klassicismens beige farver, både kostumer, landkort, prospekter. Selv skovbrande bliver nydbare.

Det er kropsteater iblandet tekst, og de kan noget med deres kroppe i Det Olske Orkester . Som publikum sidder vi uden om spillepladsen, hvor de i klassicismens smækbukser og løse skjorter kaster sig rundt – og vupti med et fiskenetskørt er det blevet til Københavns fine damer hos familien Schimmelmann i Bredgade, hvor der blev afholdt saloner for tidens skønånder. Det er jo noget, vi idag beundrer, men det byggede såmænd på den umenneskelige situation i Dansk Vestindien.

Sukker. Det Olske Orkester. Republique. Teater. Pressebillede.

Men forestillingen hænger ikke den store kunstmæcen Schimmelmann ud. Det er snarere den basale tankegang, der er i sigtekornet, og det lykkes langt hen ad vejen – ikke mindst takket være Jeppe Lawaetz’ scenografi og lysdesign med projektioner fra kbh. – og Dansk Vestindien. diskret i bevægelse. Så smukt.

Sukker. Det Olske Orkester. Republique. Teater. Pressebillede.

Forestillingen giver mindelser om 1970ernes og 80ernes kropsteater, der ville revolutionere. Siden er revolutionen skubbet i baggrunden, og mange små teatergrupper er blevet gode til også at inddrage retorisk stærke skuespillere til at klare teksten. Her ligger Det Olske Orkesters svage punkt, men det er en mindre ting, for engagementet og helhedsindtrykket bærer historien igennem, så  ”SUKKER” bliver en interessant og visuel underskøn oplevelse iblandet historiens grumhed.

 

Spilles på Republiques lille scene og derefter på turné.

Koncept
Det Olske Orkester

Medvirkende
Angelina Watson, Ditte Laumann, Mireia Serra, Sofie Ebbesen Nielsen,
Morten Klode, Øyvind Kirchhoff

Dramatiker og instruktør
Lotte Faarup

Lysdesigner og scenograf
Jeppe Lawaetz

Www.republique.dk