Teaterkoncerten Carl – på Fyn.

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Teaterkoncerten Carl set i Østre Gasværk, .august 2016.

Der er ingen tvivl. Carl Nielsen gik i slåbrok og var omgivet af kvinder og masser af fjerkræ. I hvert fald ifølge Teaterkoncerten Carl.

Carl. Pressefoto.

Carl. Pressefoto.

Sidste år blev komponisten Carl Nielsen fejret i 150 året for sin fødsel. I år er det 85 år siden han døde. Som en moderne teatralsk, musikalsk fødselsdagshyldest gik et par initiativrige teatre, Baggårdteatret fra Svendborg og Mungo Park Kolding, sammen og skabte den overdådige “Teaterkoncerten Carl”. Med i samarbejdet kom Odense Teater, mens spillestedet blev Bramstrup på Fyn. Netop der, hvor Carl Nielsen voksede op i trange kår. Så kunne der vist ikke være mere hyldest over det.

16.08.25. carl musikken

Carl. Pressefoto.

I år, og al respekt for det, rykkede hele holdet, 6 musikere og 6 skuespillere til Østre Gasværk i nogle få dage her i august – for igen at indtage Bramstrup fra d. 1. september.

Jeg oplevede showet i Østre Gasværk og blev overvældet over den kraft, som ikke mindst musikerne lagde for dagen med en meget interessant transformation over imod spillemandsstil. Og selvfølgelig kan det forsvares og blev det på imponerende vis af de klassisk uddannede musikere, som endda var klædt ud i kjole og hvidt med fuglefjer m.m.

De 6 skuespillere agerede alle sammen både den lille Carl, den kvindeglade Carl, den melankolske Carl og den fejrende Carl – alt sammen på bedste, politisk korrekte, gamle gruppeteaterstil – som skal sikre, at der ikke er indlevelse. Problemet er bare, at Carl Nielsens mange sange emmer så meget af følelse, at den påtagede verfremdungseffekt kortsluttes. Det er min ene anke. Den anden er den langsommelige, men vel gennemførte rytme og ikke mindst de meget få temaer, der slås an. Carl ler, Carl kan lide damer, Carl har været gåsedreng, Carl har det svært med konen, og Carl er i slåbrok. Ikke megen tekst, ingen forklaring på hvorfra talentet kom eller de enkelte toner og temaer, men klare og smukke billeder. Oveni en meget påtaget barnlighed, der skinner ganske tydeligt igennem flere steder. Men flot lyder det – sjovt ser det ud med det moderne ny-cirkus-teaters forskellige effekter med store skrud, masser af gæs, smarte piger og sorgfyldte mænd.

16.08.25. carl høne hane.. gæs

Carl. Pressefoto.

Opstemt bliver man også i år af forestillingen, der dog med den megen fokus på fødselsdag, balloner og børnesjov alligevel virker lidt som det lejlighedsværk, det jo også var og er. Men jeg var faktisk glad for at se og opleve den kraft, som der er i Carl Nielsens toner. Selvfølgelig vidste jeg det godt, men hans musik overlevede og klarede alle fortolkningerne.

16.08.25. carl fødselsdag

Carl. Pressefoto.

Instruktør: Lasse Bo Handberg / Scenograf: Nadia Nabil Korsbæk / Koreograf: Sofie Christiansen / Assisterende instruktør: Mette Ovesen /

Orkestre: Dreamers’ Circus og Carl Kvartetten/ Komponist: Carl Nielsen / Musikalsk ansvarlig: Povl Christian Balslev /

Medvirkende: Bjarne Antonisen, Maja Juhlin, Marie Nørgaard, Frank Thiel, Natalí Vallespir Sand, m.fl. /

Kapelmester og arrangør: Nikolaj Busk / Dramatikere: Lasse Bo Handberg, Rikke Vibeke Birkeholm / Ide og research: Rikke Vibeke Birkeholm, Povl Christian Balslev / Lysdesigner: Jonas Bøgh / Lyddesigner: Henrik Christiansen /

Odense Teater præsenterer BaggårdTeatrets og Mungo Park Koldings “Teaterkoncerten CARL”

Spilles igen

1. i september – og indtil  d.13. september 2016 på Bramstrup.