Kulturkupeen

The Mule

∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Tom Harpøth.

“Money Can´t Buy You Time”.

Clinten har gjort det igen: Spiller hovedrollen i og instruerer sig selv i filmen ’The Mule’, en film om en gammel mand som pludselig får dårlig samvittighed over, hvor dumt han har båret sig ad, og hvordan han igennem hele sit liv har mishandlet sin familie med sit fravær. Og så er historien sand, baseret på en artikel i New York Times i 2011 om et af verdens naive og godtroende mennesker, som gerne vil gøre alle glade, men som selv undlader at sørge for sine egne nærmeste liv og lykke.

Clint Eastwood eller Earl Stone, som han hedder i filmen, er dygtig til at producere blomster, men han forstår ikke at drive forretning. Hans planteskole skal på tvangsauktion. Earl arbejder altid, har altid gjort det, og er derfor altid kommet for sent eller helt udeblevet fra familiebegivenheder som fødselsdage, bryllupper etc. Selv sin datters bryllup svigter han, og han kommer også for sent til sit barnebarns bryllup.

Ved et tilfælde reddes hans økonomi af et narkokartel, som fastholder den naive Earl. Har man kørt én tur, så er man medlem af mafiafamilien for altid.

Vi aner naturligvis et drama i horisonten. Mafiaen overvåger alle hans ture og samtaler. Politiet og den specielle forbundsnarkoenhed DEA, under ledelse af Bradley Cooper, overvåger narkosmuglerne. Og det store spørgsmål er: Hvem slår til først? Og kan Earl Stone nå at udrette familiemæssige mirakler, inden han bliver dræbt og/eller arresteret?

Det er svært ikke at holde af og med Earl Stone, for hans naive adfærd og menneskesyn har en smittende charme. Og alligevel: Så tossegod har man ikke lov til at være. Det er muligt, at historien bag filmen er sand, men detaljerne er overdrevne. Filmen er underholdende, eksotisk, sjov, fræk, musikalsk og med gode dialoger og samtaler om det vigtigste i livet: nærvær, eller fravær af samme. Men helt troværdig er den ikke. Se den alligevel.

Instruktion: Clint Eastwood




Fotos og trailer: SF STUDIOS
Varighed: 117 min.
Censur: 11 år
Premiere: 10. januar 2019