The Post

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Dybt fascinerende thriller.

Første scene. Vietnam 1966. Amerikanske soldater gør klar til et natangreb i regnskoven. Man ser angsten i de unge mænds øjne. De går rundt i pløre i skoven. Pludselig kommer fjenden bagfra. Næste dag ser vi de mange amerikanske soldater, der ligger døde på slagmarken. Omkring 58.000 unge amerikanske mænd mistede livet i Vietnam krigen. Og til hvilken nytte?

Regeringen fortæller det amerikanske folk en anden historie. Det går godt med Vietnamkrigen. Ja, det går rigtigt godt, lyder det fra Washington. En række lækkede CIA-dokumenter, de såkaldte Pentagon Papers, viser imidlertid det modsatte. De viser at USA’s skiftende præsidenter i årevis har dækket over Vietnamkrigens store ofre. Det amerikanske folk er blevet ført bag lyset.

Vi ser præsidenter som  Kennedy, Johnson og Nixon fortælle det amerikanske folk en historie om sejr. Det er svært at modsige en præsident. Konsekvenserne kan blive uoverskuelige.

Derfra springer vi til 1971. Avisen Washington Post skal børsnoteres. Ben Bradlee (Tom Hanks) er chefredaktør på avisen, og Katharine Granham(Meryl Streep) ejer den. Hun har afløst sin nylig afdøde mand som direktør for bladet. Der er koldt på toppen ikke mindst, når man er kvinde. Hun bliver ikke taget alvorligt, men hun lader sig ikke slå ud.

Da de hemmelige Pentagon papirer, som afslører ulovlige handlinger begået af USA  under Vietnamkrigen, dukker op på hendes bord, står hun overfor nogle svære valg. Udgiver hun dem, kan det blive opfattet som overtrædelse af loven om spionage og afsløring af statshemmeligheder, og hun risikerer at blive sigtet for landsforræderi. Ydermere er der konkurrenten NY Times , som også kender til dokumenternes eksistens. Vil de udgive dem før Washington Post?

Har man ikke historien om de lækkede Pentagon dokumenter præsent, kan filmen i begyndelsen forekomme rodet.  Der er rigtig mange karakterer. Hvem er hvem?  Inden længe strammer filmen op, og man sidder nærmest åndeløs i sædet.

Streep er ikke mindre end fantastisk i den rolle. På en gang bange for at tage magten og skære igennem, på en anden stærk og frygtløs, når det virkelig gælder. Katharine har altid stået i skyggen af sin mand, selv om det var hendes fars bladkoncern, hendes mand blev leder af. Nu har hun selv taget over og sidder ene kvinde til bestyrelsesmøderne med 12 mænd, der ihærdigt prøver at vippe hende af pinden. Hun træder i karakter og nægter at lade sig kue. En sand fornøjelse at se på.

Streep er i dag uden tvivl Hollywoods største kvindelige stjerne. Hun har et utal af Oscarnomineringer og har vundet tre af de eftertragtede statuetter. Hun har en hel speciel udstråling, og kan med sin erfaring udtrykke stålvilje og sårbarhed som få. Hendes rolle i The Post minder lidt om den, hun havde i operafilmen Florence (2016), hvor hun spillede  over for Hugh Grant. Hun var ved dette års Oscaruddeling nomineret til en Oscar for sin rolle i The Post.

Tom Hanks er som bekendt også en af Hollywoods helt store stjerner. Han har vundet to Oscars og har været nomineret flere gange. Det er første gang Streep og Hanks spiller over for hinanden. Den tredobbelte Oscarvinder og Instruktør Steven Spielberg behøver næppe nogen præsentation. Så det er noget af et dreamteam, der står bag filmen.

The Post er godt skruet sammen, velspillet og nervepirrende.  Gå endelig ind og se den.

Instruktør: Steven Spielberg

Fotos og Trailer: Nordisk Film