Vi har gjort det vi kunne – Teater Grob.

∗ ∗

En sort komedie om vandskade og næstekærlighed – er undertitlen på “Vi har gjort det vi kunne”. Historien er i den gode og velmenende genre. Hvad sker der i en dansk boligblok, når viceværten af ren humanisme skjuler 12 flygtningebørn i kælderen? Og når der samtidig er vandskabe i alle lejlighederne – 7 etager, hvor det drypper fra loftet?  Blot den kendsgerning kan få én til at undre sig i mindst halvanden time. Men det paradoksale er tillige, at alle figurerne er indforstået med børnene i kælderen og bliver kede af det, da viceværten bliver taget af politiet. Det er så det – med lidt sex og antydet incest drysset ovenpå.

Vi har gjort det vi kunne. Teater Grob. Pressebillede.

Dramatikeren Aleksa Okanovic,  der er født i Beograd i 1973, kom allerede som to-årig til Danmark og har her bl.a. studeret filosofi, gået på dramatikeruddannelsen i Aarhus, fået flere stykker dramatik  opført på etablerede danske teatre og tillige suppleret med en filmuddannelse i Prag. I Teaterleksikonet står, at han er kendt for slagkraftige replikker.   Det er bare lige det, der mangler i ”Vi har gjort det vi kunne.”

Forestillingen taber pusten allerede inden den overhovedet er kommet i gang, fordi teksten ikke indeholder ret meget: ingen hemmeligheder, ingen poesi, ingen fremdrift.  Personinstruktionen synes ikke at kunne udfylde de mange huller, som teksten efterlader, så skuespillerne må ty til egne ressourcer.  For der er nok at gøre, hvis man skal agere mange forskellige mennesker fra stuen og den lange vej op igennem huset, hele tiden med de samme lysebrune møbler, dog rykket lidt rundt, men stadig det samme og det samme og replikkerne kun en antydning anderledes.

Bedst lykkes det for Ditte Gråbøl, der har et godt professionelt bagkatalog med forliste kvinder og triste skæbner fra sin skuespillerkarriere. Hun kunne såmænd have spillet alle roller hjem, så vi havde forstået pointerne.

Jesper Hyldegaard, som sidste år brillerede i forestillingen ”Lampedusa”, om flygtninge over Middelhavet, synes her at give op overfor de forskellige mænd, som ligner hinanden, uanset om de er velmenende eller tabere, det kan gå ud på ét. De unge skuespillere har sværere ved at få de postulerede figurer til at lykkes.

Instruktøren Lene Skytt, som er medproducerende, har tilsyneladende ikke haft mod til at sige stop overfor teksten, der vel ser fornuftig ud på skrivebordet, men kræver en ekstrem scenisk dynamik for at kunne realiseres. ”Vi har gjort det vi kunne” – siger figurerne i titlen, men teatret, producenten og dramatikeren burde have arbejdet lidt mere med hele konceptet.

På scenen: :
Ditte Gråbøl
Jesper Hyldegaard