Vildheks

∗∗∗∗

Vildheks er en ny dansk fantasy-film, der bygger på Lene Kaaberbøl første tre bøger om pigen Clara, der ved et tilfælde finder ud af, at hun er noget helt specielt, nemlig en såkaldt vildheks, der har en særlig kontakt med naturen.

Clara(Gerda Lie Kaas) er en ganske almindelig pige på 12 år, der bor alene med sin mor. Hun føler sig udenfor i skolen og distancerer sig fra klassens andre piger. Hendes nærmeste ven er klassekammeraten Oscar(Albert Werner), men der er et eller andet mystisk ved ham. De er bedste venner og alligevel har han aldrig tid til at komme med hende hjem fra skole og inviterer hende heller ikke med hjem til sig. Han har altid travlt, med noget han ikke vil afsløre. En dag på vej til skole bliver Clare overfaldet af en stor sort kat, og hun bliver syg med høj feber.

Lægen siger, at hun har influenza, og hendes moster vildheksen Isa(Sonja Richter)bliver hidkaldt og giver Clara en trylledrik bestående af tussegift og fluespyt. Fy for den da, men den virker.

Moren beslutter, at Clara trænger til nogle fridage hos Isa, der bor langt ude i skoven sammen med sin sin Sankt Bernhards hund Tumbe og sin vildven, uglen Tutu. Snart sker der besynderlige ting derude, og Clara opdager, at hun har nogle helt specielle evner, der kan bruges til at overvinde de onde kræfter herunder heksen Kimære(May Simón Lifschitz), der vil udrydde hele den vilde verden. Hvorfor hun egentlig  vil  det, er svært at blive klog på. Men logik og fantasy er ofte to uforlignelige størrelser.

Hovedrolle indehaveren, den 11 årige debutant Gerda Lie Kaas, gør det fint som den frustrerede Clara, der  har det svært i skolen og pludselig finder ud af, at hun, som sin moster Isa, har nogle helt særlige  evner.  Jeg indrømmer blankt, at, jeg ikke har læst bogforlægget til Vildheks, men filmens handling forekommer mig noget diffus, også selv om vi befinder os i et fantasyunivers.

Rent visuelt er filmen imidlertid fejende flot. Ikke mindst er de imponerende naturscener, hvor kameraet panorerer hen over gude smukke ungarnske skov-og bjergområder, en sand fornøjelse at se på..

Moralen i filmen er, at det er i orden ikke at være som de andre. Nok lidt banalt, men noget som mange unge kan relatere til.

Lene Kaaberbøls bøger De fortabte sjæles ø(2005)  og Skammerens datter(2015) er tidligere blevet filmatiseret, og i 2019 rammer Skammerens datter 2 de danske biografer.