Your Name

∗ ∗ ∗ ∗

Tankevækkende japansk tegnefilm.

De fleste af os har nok på et eller andet tidspunkt tænkt: Hvordan det ville være at være en anden? Hvordan ville mit liv i så fald have formet sig? Den japanske tegnefilm Your Name handler om et sådant bodyswap. I et digitaliseret animationsunivers, hvor realisme møder overnaturlige sciencefiction elementer, udspiller historien sig om to teenagerne, der bytter krop. Mitsuha, der bor en lille bjergby, og Taki som bor i Tokyo. Filmen, der bevæger sig mellem drøm og virkelighed, bryder med de gængse genrekonventioner. Fantasien er i højeste gear.

Teenageren Mitsuha bor med sin bedstemor og lillesøster i den lille landsby Itomori. Hun har et stort ønske. Når hun har afsluttet gymnasiet, vil hun væk fra det stillestående og kedelige liv på landet. Hun vil til Tokyo. Om natten har hun mærkelige drømme om at leve en andens liv. Hendes familie og kammerater synes, at hun bliver mere og mere sær og glemsom, som om hun er besat af en ånd. Den jævnaldrende Taki  bor i Tokyo, en af verdens mest højteknologiske byer. Han drømmer om at bo på landet langt fra Tokyos mylder og hektiske liv, Han bor med sin far, går også i gymnasiet og arbejder i sin fritid på en café. Også han har bizarre drømme om at være en anden og begynder at opføre sig mærkeligt.

En dag vågner Mitsuha op og befinder sig i Takis krop i Tokyo samtidig med, at Taki vågner op og befinder sig i Mirsuhas krop i Itomori. Begge deres verdener bliver vendt på hovedet, og de har i første omgang svært ved at forstå deres nye livsstil. Langsomt går det, ved hjælp af deres respektive smartphones op for dem, at der er noget helt specielt på færde, og de må gøre alt for at mødes.

Dette er er essensen i denne mærkelige surrealistiske historie, som, hvis man ser lidt nøgtern på den, er det rene nonsens. Filmen kredser om modsætninger som virkelighed/tankespind, dreng/pige, tradition/det moderne og overtro/ naturvidenskab.

Instruktøren bag er den 44 årige Makoto Shinkai, som er blevet udråbt til at være den legendariske japanske 73 årige instruktør og tegneseriemager Hayao Miyazakis efterfølger, hvis film ofte handler om menneskets forhold til naturen og om figurer, der ikke ensidigt er gode eller onde.

Your Name er en lidt melankolsk comming of age film med punktvis humor spredt ud over hele filmen. Visuelt er filmen fejende flot. Klare farver og flotte tegninger. Billederne af Tokyo ser ud som om, at det er virkelige optagelser fra byen, hvilket giver en sjov effekt i forhold til hele tegnefilm universet.

Filmen, der er en af de bedst sælgende japanske film i hjemlandet nogensinde, bliver bedre og bedre efterhånden, som den skrider frem. Den er smal og henvender sig primært til teenagere. Et godt alternativ til Disneys velsmurte tegnefilm.

Instruktør: Makoto Shinkai

Trailer: Camera Film

Premiere: 4. maj 2016