∗ ∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
Anders Thomas Jensen – stor coffee table book.
Makkerparret Jacob Wendt Jensen og Christian Monggaard har begået endnu en stor-format-portrætbog – denne gang om filminstruktøren Anders Thomas Jensen.
Bogen er tindrende flot i udstyr og lay-out – og tung som flere mursten. Samtidigt er det et sympatisk portræt, der bygger på en uendelig række af interviews med flinke skuespillere og andre, som Anders Thomas Jensen er stødt på igennem sit mere end 25 årige professionelle virke. Naturligvis høres også hans egen stemme.
Denne bog er udkommet i rette tid, lige før endnu en film fra Anders Thomas Jensens hånd har premiere:”Den sidste Viking”, hvor den gamle garde af mandlige superstjerner igen er maskerede, så man næppe kan genkende dem: Mads Mikkelsen, Nikolaj Lie Kaas, Søren Mallingog Lars Brygmann, for at nævne dem, der har været med i næsten hver eneste spillefilm fra instruktørens hånd.

Instruktøreventyret begyndte med ”Blinkende Lygter” i 2000, men inden da havde Anders Thomas som andre, senere store filminstruktører, taget det lange seje træk med først som helt ung at se en masse film, stå i en videobutik, møde nogle gode lærere, eksperimentere med kortfilm, skrive manuskripter med andre filmfolk for endelig, i en alder af 28 år at få sin spillefilmsinstruktørdebut.
Filmen ”Blinkende Lygter” var godt opreklameret, da den kom, og krævede noget af sine tilskuere, bl.a. fantasi og largeness, og sådan har det været med samtlige film, som alle har ramt det danske biografpublikum i den mere eftertænksomme ende. For mystiske er filmene og altid med nogle mærkværdige mandspersoner, som historiernes solar plexus.
De er alle som en indeklemte, forknytte eller det modsatte og så mærkelige, at det er et under, at de overhovedet kan eksistere selv i den fiktive virkelighed, som instruktøren har skabt.
Bogen går ned i de enkelte, store film og oplyser også om antal solgte biografbilletter, som om det var et udtryk for kvalitet eller højst for gennemslagskraften. ”Retfærdighedens Ryttere” fra 2020 nåede 590.298 solgte billetter i Danmark og er rekord for Anders Thomas’ film. Det var ovenikøbet under corona-krisen.
De to forfattere til bogen er filmjournalister og har et ustoppeligt interviewgen, som bogen bygger på. Teksten er lettilgængelig, her er ikke så mange svinkeærinder eller dybere analyser, men sådan har de to skribenter valgt det endnu engang. Hellere ud til mange, end tilfredsstille et fåtal, der søger de dybere efterrationaliseringer, synes at have været arbejdsmoralen.
Men det havde været lyksaligt med nogle systematiske oversigter over film, medvirkende, økonomi etc. så man fik den rette fornemmelse af Anders Thomas Jensens flid. For flittig har han været, og som noget ret ualmindeligt har denne fremragende instruktør skrevet op mod 40 filmmanuskripter til andre instruktører.
Man skal helt hen på side 163 for at finde en oversigt! Anders Thomas Jensen har instrueret tre kortfilm, seks spillefilm og skrevet manuskript til 11 kortfilm og 45 spillefilm til og med sommeren 2025, understreges det.
Blandt manuskripter til andre instruktører tæller bl.a. ”Mifunes sidste Sang” og ”Solkongen” i den muntre ende. Sammen med Susanne Bier har han bl.a. skrevet ”Efter Brylluppet” og ”Hævnen”.
I en tid hvor dansk teater ikke evner at spille de store klassikere uden at ændre på sprog (så skuespillere evner at sige replikkerne) eller forkorte, er det et interessant udsagn, som Anders Thomas Jensen kommer med. For sammen med Susanne Bier arbejdede han i flere måneder på at omskrive Henrik Ibsens ”Et Dukkehjem” fra 1879 til et filmmanuskript. Men de måtte erkende, at Ibsen var så god, så hver gang de ændrede på en replik, gik det galt, og helheden forsvandt. Ibsens værk var og er uovertruffent.
Et andet sted citeres Anders Thomas for at sige, at man godt kan skrive et filmmanuskript på 14 dage, men han vil ikke råde nogen til det. Således er der gode råd bogen igennem til alle, der går rundt med store eller små drømme om at blive til noget i den verden.
Filmverdenen er også for nørder, og de store instruktører har for de flestes vedkommende været bidt af filmmediet, fra de var helt unge. Dem med mest mentalt overskud har tillige været i stand til at samle de bedste kræfter omkring sig i film efter film.
Sådan en person synes Anders Thomas Jensen at være. Af ydre ligner han faktisk selv en flot filmstjerne, men det indre kan vist være skrøbeligt, bl.a. røber han en vis dødsangst, som familien dog sikrer ikke tager overhånd, dvs. konen og de fire børn.
Denne portrætbog er så venlig, som en bog kan og må være, når kunstneren selv har været med i tilblivelsesprocessen, men nu ved vi lidt mere om manden bag de bizarre film: ”Blinkende Lygter, ”De grønne slagtere”, ”Adams Æbler”, ”Mænd og Høns”, ”Retfærdighedens Ryttere” og ”Den sidste Viking”. Alle er det film, som er plantet i en mærkelig, surreel virkelighed, der kan virke skræmmende på nogen.
I ”Den sidste Viking”, med dansk premiere d.9. september, er persongalleriet endnu engang en gruppe mænd, der hver især kæmper med indre eller ydre dæmoner, som er dannet og formet i Anders Thomas Jensens fantasi og realiseret af alle dem, som bogen kalder for hans ”filmfamilie”.
Det må på sin vis være lykkeligt at have været i stand til at opbygge en fortrolighed og et fællesskab, der kan reetableres hver gang et nyt, stort filmprojekt skal rulles i gang.
Bogen er flot, men gid der var både referencer, indekser og m.m. det burde ikke være så svært at lave på en computer. Uden det reduceres denne bog til det, den også kan bruges til: at se fin ud på sofabordet.
Bogen udkom 30.9.2025
I morgen d.9.10. 2025 er der premiere på ”Den sidste Viking”. Ved ikke helt, om jeg overhovedet tør se filmen.
Vel pris 399,-Forlaget Helmin Publishing.