Menu Luk

Axis Mundi – Hotel Pro Forma er tilbage.

Anbefaling af Ulla Strømberg.

Axis Mundi af Hotel Pro Forma.

Hotel Pro Forma er tilbage – eller er det snarere genskæret af det legendariske teater, som med ”Axis Mundi” sætter et sidste punktum i en lang række visuelle værker midt imellem teater, koncert og installation?

Ved premieren var trofaste beundrede af Hotel Pro Formas egenart mødt op og stod andægtigt ret op og ned i ca. 75 minutter for at iagttage “Axis Mundi” blive foldet ud i det gamle Folkets Hus på Vesterbro.

Det er under et år siden, at Hotel Pro Formas grundlægger og ”opfinder”, Kirsten Dehlholm, døde.  Det var trist og et stort tab for avantgardescenen i Danmark. Dengang meldte Kirsten Dehlholms medarbejdere ud, at Hotel Pro Forma ikke skulle eller kunne fortsætte. Men noget ændrede sig, og nu kan et allersidste værk opleves.

 

Marie Dahl, der i mange år havde arbejdet med Kirsten Dehlholm, har færdiggjort forestillingen ”Axis Mundi”,  ”Jordens Akse”. Forestillingen havde været i planlægningsfasen i flere år og synes også at fremstå ægte dehlholmsk.

Har man kendt Kirsten Dehlholm igennem mange årtier (jeg mødte hende da Billedstofteatret blev etableret i 1977)  er det ganske vemodigt, men interessant, at se ”Axis Mundi”. Forestillingen fremstår ikke mindst som en stilfærdig dødsmesse, på trods af, at musikduoen ”Den Sorte Skole” ikke har lagt låg på lydbilledet, for det brager derudaf. Den elektroniske lydside, skabt live, går i fin symbiose med Jesper Kongshaugs  visuelt altid overvældende og ekvilibristiske lysdesign. Rum efter rum skabes på spillepladsen for hurtigt at afgrænses og forstørres, mens i en langsom, næsten kollektiv slow-motion-bevægelse 22 aktører og to skuespillere bevæger sig rundt.

Axis Mundi. Hotel Pro Forma 2025. Foto: Christoffer Askman.

 

Stedet er det gamle Folkets Hus på Enghave Plads, som for årtier siden blev omskabt til spillestedet Vega, dog med det gamle teaktræsinteriør intakt. Hermed er også bevaret den omkringløbende balkon, som netop har været et fascinationspunkt for Kirsten Dehlholm. Hun kunne lide, at publikum sad udenom, eller oppe over, om  det så var i Gentofte Rådhus, Aarhus Rådhus eller som her Folkets Hus.

Teksten af den mexicanske nobelpristager, Octavio Paz (1914-1998) fremsiges i langsomt tempo af to sortklædte skuespillere, Sarah Boberg og Kirsten Grove.  Der tales langsomt, og teksten kan ikke mindst derfor være svær at annamme, hvis det ikke var for det trykte program med hele teksten fra bl.a. ”Frihed under ord”.  Sætningerne er korte, betydningen basal og universel: ” Alting rejser sig for bedre at kunne falde” etc.

Axis Mundi. Hotel Pro Forma 2025. Foto: Christoffer Askman.

Meget viser tilbage til tidligere værker: valg af sted og lysdesignet samt tekster. Ligeså med den langsomt vandrende og faldende aktørprocession. Uden nogen form for engagement vandrer de i musetempo iført kjoler eller simple dragter. Det er menneskeformationer, som via lyset kan gennemgå forskellige stadier og gå fra det rene hvide til højrødt. Så bliver det makabert, når aktørerne af og til ligger som døde kroppe på gulvet.  Mange er i kjoler, for det kønsspecifikke er opløst, dog uden at tilføje nogle ekstra dimensioner. Kun synes det lidt irriterende, når en gruppe yngre mænd er i hvide, ærmeløse kjoler. Det er mindre ”skønt”.

Den 70 minutter lange forestilling rummer tydelige delelementer og visuelle associationer til flere tidligere værker, mens tekstens filosofi og den overordnede tanke om mennesket som centrum er indgået i adskillige forestillinger, der ofte har kredset om den menneskelige eksistens og det store alt og intet – samt døden.

Iøvrigt er noget i “Axis Mundi” anderledes end i gængse Hotel Pro Forma produktioner. Er tempoet måske skruet lidt op? Er det nyt med en direkte reference til den store kunsthistorie? På gulvet er i lange passager projiceret en af den italienske kunster Piranesi (1720-1778)s berømte stik fra serien I Carceri  (fængsel). De labyrintiske og helvedeslignende trappeformationer fungerer som ekstra krymmel på toppen af alle de andre visuelle udtryk i “Axis Mundi”.

Piranesi: I Carceri.

Hotel pro Forma blev grundlagt i 1985 og nåede at skabe op mod 60 værker, der alle havde en egenart, som ikke mindst blev båret af en særegen og ofte helt unik visualitet, som i de lykkeligste værker blev forenet med den rette forløsende musikalske side.

Axis Mundi. Hotel Pro Forma 2025. Foto: Christoffer Askman.

Og således er det netop Den Sorte Skole og Jesper Kongshaugs lys, der løfter digteren Paz’ ord om verdens og menneskets tilværelse, så forestillingen kan munde ud i slutsentensen, der forklarer det meste: ”Liv og død er ikke to modsatte verdener, vi er ens med tvillingeblomster”.

Dermed bliver ”Axis Mundi” et requim og et smukt minde om teaterlegenden Kirsten Dehlholm og hendes Hotel Pro Forma.

Der spilles til og med d. 3. 6. 2025 i Vega på Enghave Plads.

Læs mere om Kirsten Dehlholm:  https://www.kulturkupeen.dk/tag/kirsten-dehlholm/

www.hotelproforma.dk

 

PÅ SCENEN
LIVE MUSIK DEN SORTE SKOLE:
Martin Højland og Simon Dokkedal
SKUESPILLERE Sarah Boberg og Kirsten Grove
22 PERFORMERE Antonia Dix, Astrid Rehfeldt, Barbara Campeotto,
Clara-Aviaya Helsted Hvid, Dagmar Palsbro, Eirik
Normann Sandbeck, Johanna Adrian, Johanne Vang
Kristensen, Julius Adrian, Lasse Fenger, Lau
Rohrberg Sanden Støvelbæk, Leander Adrian, Lise
Hagen, Lotta Grohmann, Maria Behrendt Krogh,
Mathias Hans Ove Johanning, Nicklas Chakravarty,
Olivia Voight Simonsen, Ragne Elvira, Shilana
Haugaard, William Stenspil og Zoe Bryan Hertz
Scenekunstensemblet 24/25. www.akademiet.dk
KUNSTNERISK HOLD
KONCEPT Kirsten Dehlholm, Marie Dahl
INSTRUKTION OG DRAMATURGI Marie Dahl
ORIGINAL MUSIK DEN SORTE SKOLE: Martin Højland og
Simon Dokkedal
TEKST Octavio Paz
LYSDESIGN Jesper Kongshaug
KOREOGRAFI Simone Wierød, Marie Dahl
VIDEODESIGN Uģis Ezerietis, Marie Dahl
PÅKLÆDNING Mads Nørgaard
KOSTUMEELEMENTER Ari Lin Sixten
KUNSTVÆRK Giovanni Battista Piranesi
KONSULENT, VIDEO Magnus Pind
KONSULENT, AKADEMIET Lykke Meyer
PRODUKTION Hotel Pro Form

www.hotelproforma.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *