Menu Luk

Børnene  – en katastrofekomedie på Odense Teater.

∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Børnene  – en katastrofekomedie på Odense Teater.

Velspillet, moderne britisk diskussionsdrama pakket ind som letløbende komedie.

Et besøg på Værkstedsscenen  på Odense Teater er en god og anderledes oplevelse. For det britiske stykke: ”Børnene” fra 2016 er lige for tiden ganske ualmindeligt på en dansk scene. ”Børnene” er nemlig en ”veldrejet” komedie, der bygger på en  alvorlig og vedkommende situation, som vi alle kan komme til at opleve i overmorgen. Spørgsmålet er: Hvordan vil vi agere, hvis katastrofen indtræder, og et nærliggende atomkraftværk bryder sammen og slipper giftstoffer ud. Vil vi flygte? Eller vil vi føle et medansvar og skærme de kommende generationer for unødig påvirkning og ”selv rydde op”?

Børnene. Odense Teaters Værkstedscene. 2025. Foto: Emilia Therese.

Spørgsmålet er ikke så nærliggende for os danskere, fordi Danmark indtil videre har fravalgt atomkraft. Men sådan er forholdene ikke i England, Frankrig eller hos andre af vore allierede. Samtidig lever vi i en urolig verden, hvor infrastrukturelle kraftkilder  etc. hurtigt kan saboteres af udefrakommende kræfter.

Den britiske dramatiker Lucy Kirkwood (født 1974) vil desværre lidt for meget i dette stykke, hvor der både skal være morskab og alvor, diskussion om de helt store spørgsmål: for og imod atomkraft og oveni – ægteskabelige spørgsmål om utroskab, sexlyst m.m. hos meget modne mennesker (de er pensionister!)

Børnene. Odense Teaters Værkstedscene. 2025. Foto: Emilia Therese.

For i den lille, ganske naturalistisk opbyggede hytte, skabt af Lisbeth Burian, kolliderer tre pensionerede atomforskere, hvis drifter synes at være mindst lige så meget i kog som de gamle reaktorer, der ligger i nærheden.  Det er lidt trættende – og utroværdigt!

Men tre modne skuespillere på en scene er glædeligt, overraskende og helt ualmindeligt, hvis man er københavnsk teatergænger, hvor alle roller og personer på teaterscenerne primært spilles af unge kunstnere.

Børnene. Odense Teaters Værkstedscene. 2025. Foto: Emilia Therese.

Spillestilen i træhytten er fin, energisk,  lidt britisk  på en effektiv manér. Først er der de to kvinder, som vist ikke har set hinanden i 35 år – Ghita Lehrmanns ægteviede er en sundhedssøgende, uhumoristisk yogatilbeder, mens den altid interessante Malene Melsen, spiller en overmoden femme fatale, der er ugift, barnløs etc. Efter et stykke tid arriverer den charmerende charlatan af en ægtemand, Anders Gjellerup Koch, og tager det meste af opmærksomheden – både fra kvinderne  og såmænd også fra publikum. Ingen skal være i tvivl om, at han ”tager” de kvinder, han møder på sin vej.

Børnene. Odense Teaters Værkstedscene. 2025. Foto: Emilia Therese.

Der er mange gode og lidt uvante elementer i forestillingen – udover at skuespillerne i den grad går ind på præmisserne, at det pinedød skal være munter alvor. For egentlig er der ikke meget at le ad, hvis man bor klos op ad et atomkraftværk, der har været udsat for et underjordisk jordskælv og en deraf følgende flodbølge.

Det er Odense Teaters direktør,Jacob Schjødt, der står for den lidt klassiske instruktion. Han har været nede i mange gode detaljer, men burde nok have luget ud i dramatikeren Kirkwoods løse ender og smalltalk, som bedre passer til en sitcom end til et spil, der ikke mindst vil stille eksistentielle spørgsmål. En forkortelse havde gjort underværker.

Børnene. Odense Teaters Værkstedscene. 2025. Foto: Emilia Therese.

Men tilbage står spørgsmålet: Hvem skal vi tænke på: Os selv og vore egne behov, eller yngre kolleger med små børn, som skal vokse op uden frygt for forurening etc.

Odense Teater arrangerer introduktioner og debatter, men et almindeligt teaterprogram skal man lede efter. På nettet er der kun  handlingsreferat m.m., men ikke noget om dramatikeren eller andre involverede.  Bag mig sad tre publikummer, der var meget opmærksomme på forestillingens handling, og de stillede det meget relevante spørgsmål: hvem er dramatikeren, og hvornår er stykket skrevet? Så måtte man google sig frem, fem minutter før spillet begyndte.

Luzy Kirkwood er som sagt britte, født i 1974. Hendes stykker er bl.a spillet på Royal Court i London og i Domnar Warehouse. ”Børnene”,  på engelsk ”The Children”, er tilsyneladende hendes mest succesfulde stykke, overført til Broadway i 2017 og der nomineret til flere priser (vistnok uden at modtage nogen).

Se, det ville være nyttig viden for alle som supplement. Jeg gentager derfor til Odense Teater, som ofte har meget vægtige og relevante forestillinger: informer publikum ordentligt. Undervurdér ALDRIG publikum.  Réetabler teaterprogrammet. Tusind tak.

BØRNENE

Af / lucy kirkwood

iscenesættelse / jacob schjødt

scenografi og kostumer / lisbeth burian

oversættelse / Peter Dupont Weiss

forlag / colombine teaterförlag

Medvirkende /

Robin / Anders Gjellerup Koch

Hazel/ Githa Lehrmann

Rose / Malene Melsen

www.odenseteater.dk

 

2 Comments

  1. Viggo Breckling

    En rigtig god og velskrevet anmeldelse! – Kommentar fra en af de 3, der sad bagved den dygtige anmelder.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *