∗ ∗ ∗ ∗ ∗
Helsingør Kammeropera er noget helt specielt og har sit store stampublikum, som nyder de dygtige sangere og musikere, der i lille format og lokalt spiller de store operaer fra verdensrepertoiret.

Denne gang er det publikumsmagneten ”Carmen”, oprindelig med urpremiere i 1875 på Opera-Comique i Paris. Det var en dundrende fiasko, og sørgeligt nok nåede Bizet ikke at opleve succesen kort tid efter på Wieneroperaen.
I Helsingør hos Kammeroperaen har vanen tro Leif Greibe på imponerende vis sat musikken til klaver og tre kammermusikere: violin, cello og klarinet.
Det lyder fortræffeligt, og med teaterinstruktøren Katrine Wiedemanns fantasifuldhed og personinstruktion fungerer historien formfuldendt i hele rummet. Vi er bogstavelig talt midt i en lille spanske by, hvor den sensuelle Carmen huserer. Tobaksarbejderen, der keder sig og ikke kan falde til ro. Men hun kender sin evne til at hypnotisere mænd, uanset rang.

Historien er der ikke lavet meget om på. Carmen ægger sine mandlige omgivelser det meste af tiden iført cowboy hot pants. Godt sunget og ageret af Sidsel Aja Eriksen. Heroverfor står den dydige Micaëla, fint og indlevet sunget af Camilla Illeborg, en af ildsjælene bag Kammeroperaen. Sjov detalje, at hun arriverer på cykel, midt på gulvet blandt publikum. Så er man et ok menneske!

Tre af partierne er besat af stemmer fra Den Kongelige Opera: Jacob Skov Andersen som en overraskende kraftfuld Don José, der næsten blæser taget af, og manden, der ødelægger sit liv, fordi han falder for Carmens charme. Simon Duus giver det i rødt dress som toreadoren, man ikke skal komme på tværs af, og Morten Staugaard er Don Josés overordnede, der heller ikke går af vejen for sex eller er det bare bestikkelse, han søger? Flot sunget af alle.

Hele vejen rundt fra iscenesættelse til musikere og de gode sangere er det bare en glæde at opleve en 150 år gammel opera, hvis toner de fleste kender, men som stadig lever og går lige i hjertet.
At det operahistorisk også er et første skridt mod den realisme, verisme, der satte underklassens problemer på scenen, gør heller ikke oplevelsen mindre. Og det fungerer fint med hot pants og camouflagebukser, ikke mindst fordi det er en håndfuld engagerede sangere.

Jeg har tidligere med glæde oplevet Kammeroperaens ”Ringen” på 3,5 timer under operafestivalen i København. ”Carmen” er oplagt at spille næste år ved festivalen. Forestillingen fortjener flere på tilskuerpladserne, for det kunstneriske kan ikke være bedre!
FLOT, FLOT.
Katrine Wiedemann / Instruktør & Scenograf
Leif Greibe / Kapelmester
Viktor Holm Lauridsen / Lysdesign
Medvirkende
Sidsel Aja Eriksen / Carmen
Jacob Skov Andersen / Don José
Simon Duus / Escamillo
Camilla Illeborg / Micaëla
Morten Staugaard/ Moralès / Zuniga
Cassandra Lemoine / Frasquita
Laura Helene Hansen / Mercédès
Gustav Wenzel Most / Le Remendado
Asmus Hanke / Le Dancaïre
musikere fra Det Kgl. kapel
Kammerensemble