Claire Darling

∗∗∗∗

Farvel mine venner. Nu begynder mit nye liv. Det bliver skønt, sagt af Claire Darling(Catherine Deneuve), da hun stiller alle sine møbler og antikviteter ud på plænen foran sit gods i den franske lille by Verderonne. Hun agter at holde et gigantisk loppemarked, sælge hele molevitten og gøre op med sin fortid. Der er noget på spil i denne film, hvor hovedtemaerne er kunsten at tilgive og give slip.

Den kæderygende Claire er en ældre kvinde, der bor alene på en større landejendom, hvor hun har boet siden sin ungdom. Hun kommer kun sjældent ud af huset, er blevet sær, tangerende til det demente. Hendes mand er død og hendes datter Marie Darling(Chiara Mastroianni) har hun ikke set i 20 år.

De dyreste antikviteter bliver solgt for en slik. Synet af Claires ejendele, vækker mindelser om hendes flamboyante og tragiske liv. Da Marie får nys om at Claire er ved at sælge ud af hendes barndom, vender hun hjem for at forhindre hende i det. Mor og datter kommer endnu engang på kollisionskurs. Langsomt rulles deres respektive fortid ud. Spørgsmålet er, om det er for sent at rette op på fortidens synder.

Grundlæggende er begge bitre og præget af en ensom opvækst. Der er mange uforløste følelser i spil. Filmen springer, ved brug af hyppige flashbacks, i tid, så det kan indimellem være lidt svært at holde styr på, hvem der er hvem. Først sent i filmen bliver vi klar over en familietragedie, der synes at være den egentlige akilleshæl til mor og datters anstrengte forhold.

Samtidig med at historien udfolder sig, ser vi nærmest kontrapunktisk et omrejsende Tivoli, der befinder sig i byen. I en af de sidste scener, finder vi Claire køre smilende, nærmest befriet rundt alene i en radiobil. Meningen med denne scene er uklar. Man kan lægge i den hvad man vil, som i filmen generelt, hvor vi bevæger os på mange niveauer.

Den 76 årige Deneuve er en af fransk films største skuespillerinder. Hendes karrierer rækker mere end 50 år tilbage med klassikere som Jacques Demy’s  Pigen med Paraplyerne(1964) og Luis Bunuel´s  Dagens Skønhed(1967).

I Claire Darling er Deneuve som sædvanlig fremragende, her som den kæderygende ensomme matriark omgivet af alle sine antikviteter herunder gamle portrætter, dyre malerier, forgyldte ure, porcelæns dukker, mekanisk legetøj, lysekroner, chatoller i alle afskygninger o.s.v. Hun spiller overfor sin datter i det virkelige liv Chiara, som hun fik med Marcello Mastroianni. Mor og datter har spillet sammen tidligere bl.a. i film som A Christmas Tale(2008) 3 COEURS(2014).

Bag filmen står den prisbelønnede Julie Bertuccelli, der bl.a. er kendt for sine filosofiske dokumentarfilm om det franske samfund.

Claire Darling er underholdende og velspillet. Gå ind og se den.

Instruktør: Julie Bertuccelli