Kulturkupeen

Danner. Det flydende Teater på Furesøen.

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Danner. Det flydende Teater på Furesøen.

Charmerende, men også opgearet beretning om den kendte trekant fra virkeligheden: Danner, Frederik 7. og Carl Berling.

Det flydende Teater er en både fascinerende og unik opfindelse. Her er teaterunderholdning, mens man sejler, hvor alene sejlturen tæppebomber ens sanser  med indtryk. Oveni kommer så dramatikken, hentet ud af den fælles danske historie. I år er overskriften ”Danner”. Allerede her spores en dobbelttydighed og ganske rigtigt: Det flydende Teater med Line Mørkeby som dramatiker vil både fortælle om grevinde Danner og Dannerstiftelsen, der stadig tager sig af voldsramte kvinder.

Danner. Det flydende Teater. 2019. Foto: Per Morten Abrahamsen.

Med lodder og trisser, poesi og elastikbånd lader det sig gøre at holde fortællingen kørende på flere niveauer, men det vender jeg tilbage til.   

Forestillingen starter på idyllisk vis med, at de knapt 50 publikummer placeres i  Furesø Baadfarts udflugtsskib. Tiden skrues automatisk årtier tilbage: Nu skal vi på tur med to rødklædte kvindelige musikere i stævnen, mens to herrer i sort lægger skibet fra søkant. Straks derefter  hopper en ung vildfaren kvinde ombord. Hun er på flugt og ser hærget ud. Vi fornemmer, at hun har været udsat for vold, men snart skifter tonen, og tiden ruller tilbage til det andet årti i det 19. århundrede. Da blev lille Louise Rasmussen født af en enlig mor.

Så er spillet i gang på båden med masser af silkeskørter, der svinges rundt og en løben frem og tilbage – imponerende styret af Rolf Hansen, Brian Hjulmann og Lise Lauenblad. Historien fortælles i rapt tempo om de forskellige mænd på Louises vej, der går via Det Kongelige Teater. Her burde man nok studse lidt over, at et barn fra laveste socialklasse kunne komme på Det Kongelige Teaters elevskole. Men sådan var det – og vi kender mindst tre eksempler:  H.C.  Andersen,  Johanne Luise Heiberg og Så Louise Rasmussen. De kom alle tre, via balletskolen, videre i livet og fik stor betydning for det kulturelle (og politiske) Danmark. For Balletskolen have pålagt sig en social forpligtelse for at sikre, at begavede, ubemidlede børn fik en chance.

Danner. Det flydende Teater. 2019. Foto: Per Morten Abrahamsen.

Dramatikeren Line Mørkeby og instruktøren Pelle Nordhøj Kann er tilsammen gode til at hoppe i  langspring i både handling og stemning. Så det lykkes fint at etablere parallelhistorien om den unge prins Frederiks liv, hvor han får diverse koner, men hele tiden holder fast i ungdomsvennen Carl Berling.  Og som andre mænd dengang gik de på Det Kongelige Teater for at se på de unge balletpiger.  De er sammen om at opdage den lille Louise med de måske lidt kraftige ben  (ifølge overleveringen  og vist nok også hende selv).

Den videre historie er kendt, men bliver her fortalt lidt for pseudopoetisk og pinefuldt af Lise Lauenblad.  Faktisk er hun som den evige kvinde og Louise aldrig i harmoni, men enten helt oppe eller helt nede, skønt ingen af mændene i virkeligheden gjorde hende fysisk skade. Og psykisk robust har virkelighedens Louise Rasmussen nok været. Hun åbnede faktisk på et tidspunkt en lille forretning i Vimmelskaftet, en såkaldt galanteributik, der solgt flæser, bånd og deslige. Meget ualmindeligt i datidens enevældstid.  Og jysk talte hun i hvert fald ikke. Hun var københavner.

Danner. Det flydende Teater. 2019. Foto: Per Morten Abrahamsen.

Spørgsmålet er, om Louise var emotionel eller blot ville til tops i samfundet.  Det får vi ikke at vide, men  lidt forskudt hører vi, at Louise er sammen med den rige Carl Berling fra bladhuset og siden prinsen, der jo blev kong Frederik 7. og gjorde hende til grevinde Danner.  Berling var hun ikke fin nok til!

I denne korte beretning på fem kvarter ægger de to musikanter stemningen op, men om det har været så dramatisk, så brutalt og voldeligt, er der vist ikke historisk belæg for. Der er ikke noget #MeToo her, men dramatikeren har brug for at kæde vold og uægte børn sammen med Louises skæbne for siden at kunne beskrive Grevinde Danners bedrift: at grundlægge både Jægerspris Stiftelsen for børn og den såkaldte Dannerstiftelse for voldsramte kvinder og mødre. I slutningen af 1970erne blev Dannerstiftelsen i øvrigt kendt (igen) og står i dag som et smukt minde om en fremsynet kvinde og dansk kvinde-og søstersolidaritet.

Danner. Det flydende Teater. 2019. Foto: Per Morten Abrahamsen.

Jeg er heller ikke sikker på, at Frederik  7. var  beruset hele tiden, men at Berling var en skidt knægt, der ikke ville vedkende sig sin søn, det er vist ganske sandt.

Danner. Det flydende Teater. 2019. Foto: Per Morten Abrahamsen.

Og derude på Furesøen sammen med de kæmpende sjæle, den evige og ulykkelige trekant, kan det hele godt give associationer til Titanic og den unge kvindes Nike-lignende positur.  Men heldigvis kom vi sikkert i land og kunne sig tak for en unik oplevelse med fine præstationer fra alle. Eneste anke er den opskruede og konstante sorg hos Louise og den måske lidt lemfældige omgang med facts.  Men kunsten har lov til det hele, så hop ombord og følg trekantens trakasserier: Frederik elsker Louise, som elsker Carl, som elsker sin mor og sine penge, men dog også har veneration for både Frederik og Louise.

God Sejltur!

Efter sommersæsonen på Furesøen drager forestillingen på en landsdækkende turné  med fast jord under fødderne,de fleste steder.

Produceret i samarbejde med Teatergrad.

www.teatergrad.dk

På & bag scenen

Medvirkende Rolf Hansen, Brian Hjulmann, Lise Lauenblad, Marie Louise von Bülow + Karen Duelund Guastavino
Instruktør Pelle Nordhøj Kann
Dramatiker Line Mørkeby
Komponist Marie Louise von Bülow
Scenograf Johanne Eggert
Lysdesigner Martin Danielsen Barnung
Koreograf Jannik Elkær
Kreativ producent Christine Worre Kann
Idé & koncept Det Flydende Teater

 

spilletider og -steder 2019

Danmarksturné 2019

    • Torsdag 22. august kl. 19.30: Hotel Gilleleje Strand, Gribskov Teater
    • Fredag 23. august: Gladsaxe (lukket forestilling)
    • Lørdag 24. august kl. 16 + 19: Jægerspris Slot, Frederikssunds Teaterforening
    • Mandag 26. august: Lyngby (lukket forestilling)
    • Tirsdag 27. august: Lyngby (lukket forestilling)
    • Mandag 2. september kl. 19.30: Sønderborg Slot, Sønderborg Teaterforening
    • Tirsdag 3. september kl. 19.30: Teatret Gruppe 38, Aarhus
    • Onsdag 4. september kl. 19.30: Teatret Gruppe 38, Aarhus
    • Torsdag 5. september kl. 19.30: Teater Momentum, Odense
    • Fredag 6. september kl. 19.30: Teater Momentum, Odense
    • Lørdag 7. september kl. 14: Krengerup Gods, Vestfyns Teater
    • Mandag 9. september kl. 19.30: Hjejlen A/S, Silkeborg Teaterkreds
    • Tirsdag 10. september kl. 19.30: Hjejlen A/S, Silkeborg Teaterkreds
    • Onsdag 11. september kl. 19.30: Hjejlen A/S, Silkeborg Teaterkreds
    • Torsdag 12. september kl. 19.30: Vitskøl Kloster, Vesthimmerlands Teaterforening
    • Lørdag 14. september kl. 16.30: Slotsmøllen, Nyborg Teaterforening
    • Mandag 16. september kl. 19.30: Vejle Musikteater, Vejleegnens Teaterforening
    • Tirsdag 17. september kl. 19.30: Ulstrup Slot, Randers Egnsteater
    • Onsdag 18. september kl. 19.30: Kulturhuset i Arden, Teaterkredsen Mariagerfjord
    • Torsdag 19. september kl. 19.30: Musik og Teaterhuset, Midtlandets Musik- og Teaterforening
    • Fredag 20. september kl. 20: Carte Blanche, Viborg
    • Lørdag 21. september kl. 17: Kulturladen, Ærø Teaterforening
    • Mandag 23. september kl. 19.30: Rødkilde Teaterhøjskole, Teaterforeningen Bøgestrømmen
    • Tirsdag 24. september kl. 16.30 + 19.30: Odsherred Teater, Teater og Musik Odsherred
    • Onsdag 25. september kl. 17.00 + 19.30: Marienlyst Slot, Helsingør Teater
    • Torsdag 26. september kl. 19.30: Laboratoriet, Roskilde Teater
    • Fredag 27. september kl. 20: Schæffergården, Gentofte Kommune
    • Lørdag 28. september kl. 15: KUMUS, Teaterforeningen Guldborgsund
    • Mandag 30. september kl. 20: Thy Teater
    • Tirsdag 1. oktober kl. 20: Thy Teater
    • Onsdag 2. oktober kl. 19.30: Haderslevhus, Teatret Møllen
    • Torsdag 3. oktober kl. 19.30: Haderslevhus, Haderslev Teaterforening
    • Fredag 4. oktober kl. 19: Aktivitets- og Kulturhuset P4, Teaterforeningen Aarhus Syd
    • Lørdag 5. oktober kl. 19.30: Kulturhus Kappelborg, Skagen
    • Mandag 7. oktober kl. 19.30: Furesø Kommune
    • Tirsdag 8. oktober: Gladsaxe (lukket forestilling)
    • Onsdag 9. oktober kl. 20: Teatret OM, Ringkøbing Fjord Teater
    • Torsdag 10. oktober kl. 20: Rosenholm Slot, Syddjurs Teaterforening
    • www.teatergrad.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *