Menu Luk

Desertør – i en glemt krig – spillet på Blaagaard Teater.

∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldt af Ulla Strømberg.

Desertør – i en glemt krig – spillet på Blaagaard Teater.

Fra uhyggelig tegneserie til frygtindgydende teater.

Historien er barsk. Og selv om ophavsmanden Halfdan Piskets medie er tegneserien, bliver transformationen til teater alligevel en kras og øjenåbnende affære. For ingen kan i dag nægte at se krigens ubarmhjertighed i øjnene – sted, tid  og medie underordnet.

Desertør. Blaagaard Teater. 2025. Tegning af Claus Seidel.

Hos Halfdan Pisket er stedet Tyrkiet/Armenien, som jo ikke er noget, vi taler om til hverdag. Men ”Desertør” handler også om den universelle uretfærdighed ved den menneskelige eksistens. For hvem er herre over det sted, han eller hun bliver født?

Halfdan Pisket er dansker, født på Amager, men hans far har tyrkisk baggrund og moderen armensk. Halfdan Pisket er prisbelønnet tegneserieforfatter, med afgang fra Kunstakademiet i 2009. ”Desertør” er skrevet og tegnet i 2014 og er første del af en trilogi om faderens skæbne som tyrker. Hans bedste ven blev dræbt, siden hen også broderen, og selv endte han i fængsel som desertør, fordi han ville hjem til sin syge far.

Her, i fængslet, begynder fortællingen og beskriver faderens liv.

Desertør. Blaagaard Teater. 2025. Pressefoto.

Der er mange gode kræfter bag denne teaterforestilling, som har været mere end fem år undervejs og i første omgang strandede på grund af Corona, da alle teatre lukkede ned marts 2020.

Desertør. Blaagaard Teater. 2025. Tegning af Claus Seidel.

Nu er historien realiseret  på imponerende vis og bliver måske den tidligere leder af Blaagaard Teater  Sargun Oshanas  farvel til stedet. Det gør han til gengæld æstetisk smukt og overbevisende. Men fortællingen er bare så grum, selv om krydsningen mellem dukketeater og tegneserie på en eller anden måde fremmedgør beretningen og til dels blødgør gruen.

Desertør. Blaagaard Teater. 2025. pressefoto.

Der er ikke megen dialog, skønt der er tre skuespillere samt en livagtig dukke i halv størrelse på scenen – alt gråt og hvidkalket. Mestendels er det tomme monologer sagt ud i luften om at være ung og siden at være fange. Selve historien er erindringen om et liv før tilfangetagningen i en krig, der som alle andre krige er  uforståelig og utilstedelig.

Desertør. Blaagaard Teater. 2025. Tegning af Claus Seidel.

Scenografien ved  Franciska Zahle og Rosa Birkedal udnytter på fineste vis tegneseriens sort/hvide streg og bliver via lysprojektioner indimellem også til makabre mønstre, blandt andet en labyrint, som ses på bagvæggen uhyggeligt længe. Det er meget velfungerende,  og lydbilledet supplerer umærkeligt de messende stemmer, som fungerer, dog uden at tilføre ekstra dimensioner.

Desertør. Blaagaard Teater. 2025. Tegning af Claus Seidel.

Det hele hænger sammen på uhyggelig vis, men ikke uafrysteligt, for lige nu er der nærmest krig allevegne, og hvor skal man kaste sin angst hen?

Da teaterprojektet blev sat i gang, så verden måske anderledes ud – nu –  mere end 5 år efter er vi selv i lille Danmark blevet  mere opmærksomme på, at man ikke må tage noget for givet.

Desertør. Blaagaard Teater. 2025. Pressefoto.

”Desertør” er som teater imponerende løst ved at bruge mange forskellige udtryk som det lille teater, Blaagaard Teater, på fineste vis stiller til rådighed. Æstetisk, på det visuelle plan, er forestillingen næsten uovertruffen. Men der mangler måske lidt distance og dialektik i teksten og tekstformidlingen – samt i den stilfærdige kollektive behandling af dukken, hovedpersonen.

Men et besøg på Nørrebro i Blaagaard Teater kan anbefales alle, som ser alvorligt på tiden lige nu!

 Medvirkende

Haesam Jakir, Ellaha Lack og Kasper Krassimir

Skabt af

  • Forfatter: Halfdan Pisket
  • Bearbejdelse & instruktion: Sargun Oshana
  • Scenografi: Franciska Zahle
  • Realiserende scenograf: Rosa Birkedal
  • Originalt lys- og video design: Clement Irbil
  • Redesign lys- og video: Andreas Buhl
  • Lyddesign: Anders Amdisen
  • Dukkemager: Katrine Karlsen
  • Dukkeførerkonsulent: Astrid Kjær Jensen
  • Dramaturg: Christina Wendelboe
  • Instruktør assistent: Julie Hededal Bunimowicz
  • Scenebygger: René F. Rasmussen
  • Scenemester & rekvisitør: Amalie Westh
  • Produktions- og forestillingsleder: Merethe Trolle
  • Teknisk afvikler: Thora Eriksen
  • Bagsceneafvikler: Mathias Sauer
  • PR & scenefotos: Zuhal Kocan

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *