Elsk Mig

∗ ∗ ∗ ∗

Visuelt smukt periodedrama med kant.

Sydfrankrig i 50erne. Vi befinder os i en bil på landet. Gabrielle(Marion Cotillard) og José(Alex Brendemuhl) samt deres søn Marc(Victor Quilichini) på 14 år er på vej til en koncert i Lyon, hvor Marc skal deltage i en prestigefyldt pianist konkurrence for unge. Da de kører ind i byens smalle gader, ser Gabrielle et gadeskilt på en husmur og beder om at blive sat af med det samme. Både far og søn er helt uforstående. Gabrielle står ud. De andre kører videre, og man tænker, hvad kan være så interessant, så hun vil gå glip af sin søns optræden. Svaret får man senere i filmen, der næsten udelukkende foregår i flashbacks. Nysgerrigheden er vakt. God start på Elsk Mig.

Gabrielle er vokset op i en lille fransk landsby på et tidspunkt, hvor hendes drømme om kærlighed og begær blev betragtet som skandaløse. Hendes forældre, der ejer en større landejendom får hende afsat til José, en sympatisk spansk landmand, der arbejder på gården. Forældrene tilbyder José en passende medgift og Gabrielle indvilger i ægteskabet, for at komme væk fra forældrenes og landsbysamfundets snærende bånd.

De nygifte flytter til byen, og da Gabrielle bliver syg og må på kur i alperne for at blive helbredt for nyresten møder hun krigsveteranen André Sauvage (Louis Garrel), som hun forelsker sig i. Hun beslutter at følge sit hjerte, men det går ikke helt efter planen.

Essensen i Elsk Mig. En historie om en ulykkelig, ensom og frustreret kvinde, hvis normer er forud for sin tid. Filmen, der bygger på en bog skrevet af forfatteren Milena Agus, har overordnet en stemning af tristesse. Gabriella er psykisk sårbar og utilregnelig. En kvinde man ikke kan nå. Uhyggen ligger latent lige under overfladen. Instruktøren Nicole Garcia siger: Cotillard perfectly grasped Gabrielle’s very animal yet also possessed side, and her creative madness. Det er den Oscar vindende Cotillard som Gabrielle, der bærer filmen. Gabrielle er styret af sine følelser, smuk og sensuel, og Cotillard formår med sit udtryksfulde spil at fastholde vores interesse.

Elsk Mig er visuel smuk. Det nostalgiske look fra 50erne gør sig godt. En blomstrende lavendelmark og det azurblå Middelhav lyser op i filmens grålige og gyldne univers. Kamerabevægelser, lyssætning, baggrund og kostumer herunder 50ernes mode rammer tidsånden lige på kornet. Tempoet er dvælende.

Filmen, der deltog i hovedkonkurrencen om den Gyldne Palme i Cannes i 2016, varer over to timer. Det er i overkanten. Visse steder kammer den over og bliver lige lovlig sentimental. Er man til fransk romantisk periodedrama med kant er den værd at se.

Instruktør: Nicole Garcia

Premiere: 27. April 2017