Kulturkupeen

EN HEL ER EN HALV OG TO KVARTE – af dansekompagniet Gazart

∗ ∗ ∗

EN HEL ER EN HALV OG TO KVARTE – af dansekompagniet Gazart.

Selv om dansegruppen er 10 år gammel, er det vist mit første møde med dem. Det lokkede, at denne danseforestilling for børn fra 5 år og opefter handlede om at være delebarn, at leve i en skilsmissefamilie. Og når plakaten ovenikøbet viste et bjerg af flyttekasser, virkede det  tillokkende.

“En hel er en halv og to kvarte”! Både titel, plakat med masser af flyttekasser og i det hele taget intentionerne kan ikke være mere rigtige. Tænk, hvor mange børn, der lever et splittet liv, fordi forældrene bliver skilt. Værre bliver det måske, når de voksne, udover at tage sig af deres børn, også skal realisere sig selv med nye partnere. Så kan det blive dybt forvirrende, frustrerende og ende helt galt – for børnene.

 

Denne danseforestilling har en lydside med nogle børnestemmer, der uden kritik fortæller lidt om deres situation, og så er der en meget stilfærdig musikside, næsten neutral.   Farverne på scenen er brune. Brune flyttekasser og meget brune overalls, som på et tidspunkt tages af, og så er de tre dansere i triste,  for lange undertrøjekjoler – alle tre: to piger og en mand – vi lever i en ny (svensk) tid. Lyset er forholdsvis gult.

Koreografien er forudsigelig, men slet ikke banal. De vrider og bevæger sig, flytter kasser og leder en gang imellem efter deres tøj. Det er faktisk det sjoveste indfald, ellers er det alvor og kunne ligeså godt være anno 1970. Og dog. For på et tidspunkt fortæller børnestemmerne om mor, papfar, papbror, søster etc. Og de brune kasser stables i massevis ovenpå hinanden, hvor hullerne til hænder kommer til at udgøre øjne. Ganske fikst. Men det er slet ikke nok til at fange det indforskrevne publikum.

en hel er en halv og to kvarte- danseforestilling. 2020. Pressebillede.

For på publikumspladserne sad der denne mandag formiddag 110 børn på ca. 10-11 år – Ikke mindst drengene havde medbragt krudt og utålmodighed i enorme mængder, og det lykkedes aldrig for lærerne at få dem til at være helt stille. Inden forestillingen var der et lydniveau, der af styrke var som en jetmotor.

Når jeg nævner denne kontrast mellem den blide forestilling med de gode intentioner og de hard core publikummer på ca. 10 år, er det naturligvis fordi der var for meget, som ikke fungerede til målgruppen. Samtidig tog støjen og uroen fra publikumsrækkerne noget af min glæde ved hele arrangementet.

Så for at sige det kort: Forestillingens stemningsleje er for neddæmpet, det visuelle for trist – og musikken burde have været brobygger til børnene.

Ideen er god, men det bliver lidt spildte kræfter. Og det værste er, at børnene med denne neddæmpede oplevelse næppe fatter kærlighed til teatermediet.

Holdet bag

Dansere: Søren Linding Urup, Fie Dam Mygind og Marlene Bonnesen Koreograf: Tali Rázga

Scenograf: Nadia Nabil

Musik og lyddesign: Rumpistol

Lysdesign: Mikkel Jensen

Forestillingen er skabt af dansekompagni GAZART, der i over 10 år har lavet danseforestillinger for børn og unge. EN HEL ER EN HALV OG TO KVARTE er for børn fra 5 år og opefter og spiller på Zangenbergs Teater i København, d. 31. januar – 9. februar 2020.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.