Filmens København – ny bog fra Gyldendal.

∗ ∗ ∗

(NB de fleste fotos fjernet.)

Filmens København af  Sophie Engberg Sonne  og Katrine Sommer Boysen.

”Hovedstaden i levende billeder” er den indlysende undertitel til bogen. Det er på høje tid, at bogen kommer. For de senere års mange danske film har ofte kredset om det nye liv i hovedstaden. Om Vesterbro, om havnen, om indre by – og såmænd også om forstæderne. Alt det og mere til har de to forfattere Sophie Engberg Sonne og Katrine Sommer Boysen fået med i den omfangsrige bog.

Bogens forside: Filmens København. Gyldendal.

Til dagligt er de begge filmanmeldere og eksterne lektorer på henholdsvis Københavns og Roskilde Universitet i faget dansk. De kan altså både skrive, tænke og analysere og gør det også i rigt mål, uden dog at nå frem til mere konkrete resultater.

Det bedste ved bogen er, at den får sammenholdt den lange række af danske film, også fra før de selv blev født, med København, enten  som udgangspunkt eller arnested. Det er både sjovt og oplysende når vidt forskellige værker sættes op over for hinanden fra ”Kispus” om modemanden Holger Blom, ”Olsenbanden” til de nyere ”Reconstruction” og ”Kollektivet”.

Men man kunne måske ligefrem vende bøtten og spørge: hvilken dansk film, som ikke direkte foregår på en bondegård, har ikke København som aktionsplads?

Under 8  forskellige overskrifter kommer bogen igennem de fleste danske film og kan rubricere dem i følgende kasser: Forelsket i København, Nordic Noir, Hundehoveder og baggårdskatte, Konger og Købmænd, Urolige forstæder, Byen på vrangen, Virkelighedsbilleder og Byen i Farver. Heldigvis får de fleste film, dog uden filmens titel som markeret overskrift , ofte et lille, effektivt indholdsreferat med på vejen. Det fungerer.

Men bogen diskuterer ikke stillbilleder overfor affotograferinger fra selve filmen. Det havde ellers været nyttigt, for der er stor forskel, og derfor giver de ofte flotte illustrationer hen igennem bogen vidt forskellige indtryk af den omkringliggende by. Til gengæld pointeres det hyppigt, om en scene er optaget i studie eller on location. Men den specifikke grund inddrages sjældent og udnyttes ikke i de korte analyser. Kun få gange nævnes production designerne (scenograferne) ved navn.

Desværre er bogen struktureret på en sådan måde, at den er svær at finde rundt i og nærmest umulig at bruge efter en førstegangslæsning.  Lay out  og redigeringen bevirker også, at en kontinuerlig læsning ikke synes indlysende.

Der er hverken personindeks eller emneindeks. Bagest i bogen findes dog en oversigt over filmenes titler (men uden instruktørnavn), desuden opgives navne på film med fotos ( ikke alfabetisk eller kronologisk og uden sideangivelse) og til sidst nogle fikse bykort, der ligeså godt kunne henvise til de nyeste cafeer. Men en bog på 270 sider uden ordentlige indekser og litteraturliste (og noter)  synes helt mærkværdig, når forfatterne kommer  fra universitetet, og bogen tillige har modtaget fondstilskud.

Om det akademiske ligger i luften og simrer, kan diskuteres. Men der bruges mange moderigtige gloser, som står i vejen for en generel indlevelse i filmenes univers og i en forståelse af tekstens udsagn.

S.25: ”Kameraets stoflige dyrkelse” og på samme side: ..”filmens locations forstiller sig …” S.50 :  ”… i en bevægelse, der mimer….”og om filmen ”Bundfald””…hvor byen har lidt et total uskyldstab”. (s.60).  S. 64 kommer flere af yndlingsordene: framing, italesættes og ” … derfor katapulteres hun rundt i byens hårde gademiljø”.  Senere igen : ” …en reference, som tydeligt framer Fønsmark som en journalist….( s.131).

Man kan blive helt nervøs for de studerende, der lærer en sprogbrug fyldt med tunge floskler.

Sammenholdt med de fleste fagbøger fra Gyldendal er ”Filmens København” dog ganske flot lay outet. Til gengæld har det måske kostet på infosiden. Tænk, hvis det hele kunne være i orden.

Som bogen foreligger nu, er det svært at sige, hvem den ideelle læser skal være. En hyppig biografgænger vil nok gerne have teksten systematiseret efter filmene – og den intellektuelle og nørdede filmelsker ville nok ønske sig både indeks og kildehenvisninger. Når alt det mangler i en omfangsrig  bog, er det som om, forfatterne ser ned på os og ikke vil dele deres fulde viden – eller ses efter i kortene. Det er næppe rigtigt, men blot mit forsøg på at give en forklaring.

Udkommet i september 2017.