Kulturkupeen

Gl. Holtegaard og Anna Bjerger.

∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Anna Bjerger: Dark Light  og Gl. Holtegaard.

Kun 14 dage tilbage inden udstilling og hus holder sommerlukket fra d.12.7.

Gl. Holtegaard. ca. 1756 – af Lauritz de Thurah. Foto: US.

Gl. Holtegaard nord for København er som regel et besøg værd, ikke mindst når vejret er godt. For Gl. Holtegaard fik omkring 2001-03 genskabt den gamle barokhave, og i 2009 sattes kronen på haveværket med et såkaldt buxbom-parterre. Det hele ser på de gode dage underskønt ud. Hen igennem året afslører haven forskellige dyder og hemmeligheder. Bl.a. er der æbledage i det tidlige efterår, hvor mere end 50 forskellige æblesorter er til skue og vist også til salg.

Den nyanlagte barokhave på Gl. Holtegaard fra ca. 1756 – af Lauritz de Thurah. Foto: US.

Også den smukke barokbygning, midt imellem palæ og slot, er værd at beundre for den fremstår så velholdt og indbydende.

Oprindelig lå her et lille herresæde, men den kendte barokarkitekt Lauritz de Thurah erhverver ejendommen i 1755 og river hele herligheden ned for over de næste par år at bygge et nyt, perfekt proportioneret barokhus med tilhørende have. Desværre døde de Thurah allerede i 1759, 53 år gammel, og nåede derfor næsten ikke at benytte den smukke sommerbolig. Siden kom skiftende ejere til, og  huset har igennem de følgende 200 år været på mere end 20 hænder. Endelig erhverver Søllerød Kommune bygning og park i 1970erne for efterfølgende  at overdrage det hele til en fond, som har fortsat driften af stedet som udstillingssted, i dag kunsthal.

Udstillingerne er ofte meget fine og afstemte med respekt for stedets historie og ikke mindst proportionerne i de små udstillingsrum.

Anna Bjerger på Gl. Holtegaard. Foto: US.

Valget af den svenske billedkunstner Anna Bjerger (født 1973)  er ganske indlysende. Hun passer til rummenes stilfærdighed. Hendes billeder er blide, feminine og har lidt nordisk lys over sig. Bjerger maler olie på aluminium, og på de små flader afbildes hverdagsting, bl.a. et forklæde, en hånd etc. Der er tydelige penselstrøg, som både skaber distance og nærvær.  Alt er lavmælt. Dog afslører nogle karakteristiske skovbilleder andre og lidt kraftigere nuancer.

Anna Bjerger er både feminin og nordisk i sit udtryk.

Anna Bjerger på Gl. Holtegaard. Foto: US.

For mig er Anna Bjerger et nyt bekendtskab, og hun giver lidt sjælefred, men en kunstner som belgieren Luc Tyuman har i sine malerier større vingesus. Hans farveskala må på mange måder have inspireret Anna Bjerger!

Mærkværdigvis har Gl. Holtegaard, på trods af Corona-krise og rigtig mange danskere på  sommerferie i hjemlandet, valgt at lukke ned allerede d. 12. juli for først at genåbne d. 28. august. Den meget vellidte café gør det samme. Dog er Barokhaven (desværre uden mange forklarende skilte og informationer) åben hele året. Men en rekreativ have uden café er her i sommervarmen er ikke det sjoveste sted at besøge!

Det er sandelig synd for både Anna Bjerger og hele det attraktive område. For historien bag Gl. Holtegaard med de Thurahs alsidige virke i dansk arkitektur i midten af 1700-tallet er værd at stifte bekendtskab med.

www.glholtegaard.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.