Menu Luk

Klumpfisken på Aalborg Teater.

∗ ∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Klumpfisken på Aalborg Teater.

Fiskeren og biologen. En kærlighedshistorie, et tidsbillede og en hverdagsberetning fra et miljø, der sjældent ses på scenen.

På den lille scene på Aalborg Teater genopstår “Klumpfisken” i en suveræn opsætning.

Stykket er skrevet af  Lærke Sanderhoff og blev ved urpremiere i  2008 bemærket og anerkendt  og ligeledes ved filmatiseringen i 2014 – ikke mindst på grund af et velfungerende manuskript og det eksotiske miljø blandt fiskere i Hirtshals.

Klumpfisken. Aalborg Teater. 2025. Pressefoto.

”Klumpfisken”, der oprindelig blev vist på Faar 302, kan i dag spilles overbevisende på Aalborg Teater, fordi netop dette teater under skiftende teaterchefer med stor gennemslagskraft har specialiseret sig i det hverdagsnære og lokale, hvor trilogien om kvinden Anita tidligere har været kronen på værket.

Nu lykkes det igen for skuespilleren Lars Topp Thomsen at vise et overset miljø på scenen, denne gang som fiskeren Kesse. En indadvendt, fraskilt fisker, der står på randen af økonomisk ruin, men møder en ny kvinde uden at vide, at hun faktisk er personificeringen af fjenden. For hun kommer fra hovedstaden og er en biolog, der tror på fiskekvoter som naturens redning.

Klumpfisken. Aalborg Teater. 2025. Pressefoto.

Kathrine Høj Andersen spiller biologen fra København med en uskyldig, voksen charme, som er med til at tø den alvorlige Kesse op.

Instruktionen ved Anne Sacho Søgaard er overraskende konsekvent og får alle pointer hjem i den humoristiske tekst. Imponerende gjort, for rummet er helt tomt, men der er lemme i gulvet til at illudere fiskekutter og kroge i loftet til at tørre garn på.

Klumpfisken. Aalborg Teater. 2025. Pressefoto.

Mogens Rex viser en stor portion humor og musikalitet og ligeledes Østen Borre Simonsen. Begge spiller de flere personer i den semiabstrakte lilleput-fiskeriverden, som etableres for øjnene af publikum.

Mange sjove scener med de ikke så slanke, voksne mænd følger efter hinanden, bl.a. da de affører sig deres orange arbejdsdragter og står i små, stramme orange badebukser og ditto badehætter. Så ler alle. Var det to kvinder på scenen af samme statur, havde tonen nok været en anden.  Men vi er jo i Aalborg og langt væk fra den herskende wokebevægelse.

Klumpfisken. Aalborg Teater. 2025. Pressefoto.

Sjældent har jeg på scenen oplevet så megen humor på en dybt seriøs baggrund. For “Klumpfisken” er ikke bare teater, historien handler også om hverdagslivet i et hjørne af  Danmark, hvor det at stå op kl. 5.30 faktisk er sent og op ad dagen!

Uden at kende den jyske folkesjæl tror jeg, at forestillingen, i denne version, rammer noget meget ægte. Samtidigt er det teater som er imponerende anderledes.

I øvrigt er der nogle sjove drømmesekvenser, hvor der med neonfarvet baggrund trædes ud af den grå fiskerhverdag og synges gamle popsange fra 1960-erne. Sjovt, anderledes  og med fiskeattrapper som mikrofoner bliver det hele upåklageligt eksekveret.

Selv om det tomme rum ikke har nogle elementer, borset fra fiskegarn og plasticposer med dåseøl, er det hele raffineret og minimalistisk udført af scenegrafen Siggi Oli Palmason.

Forestillingen fortjener at blive oplevet af mange, men woke-bevægelsens medlemmer skal holde sig væk for deres egen skyld.

Medvirkende:

Lars Topp Thomsen, Kathrine Høj Andersen, Mogens Rex og Østen Høj Andersen.

Instruktør
Anne Zacho Søgaard

Scenograf
Siggi Óli Pálmason

Lyddesigner
Mads Stagis

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *