Last Christmas

∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Tom Harpøth.

Last Christmas.

Det handler ikke om at få, men om at give. Dette julebudskab har Emma Thompson skabt en romantisk komedie over, inspireret af George Michaels sang af samme navn og hans øvrige produktion. Filmen har været ti år undervejs på grund af George Michaels alt for tidlige død. De to havde et godt møde om udkastet til et manuskript, som nu kulminerer med premieren på en færdig film.

©UIP

Vi møder Kate, herligt spillet af Emilia Clarke, som ung kvinde med et anstrengt forhold til sine forældre, især sin mor, som spilles af Emma Thompson selv. Hun og hendes familie måtte flygte fra Kroatien, da Jugoslavien brød sammen, og nu ser hun sin egen yndlingsdatter Kate være en løs på tråden, drikfældig, forvirret pige, som går fra seng til seng uden mål og med. Kate drømmer om et gennembrud som sanger, går til auditions uden resultat, og må hutle sig igennem som juleassistance i en souvenirbutik med julerædsler i alle afskygninger. Kate bringer lidt mindelser om Bridget Jones frem på nethinden. Kate bliver hele tiden målt op imod sin søster, som er en succesfyldt advokat, men som heller ikke lever op til moderens idealer ved at være lesbisk. Og faderen der var advokat hjemme, må nu ernære sig som taxichauffør.

©UIP

En dag kommer Tom (Henry Golding) til butikken, og Kate øjner en chance for et fastere forhold. Men Tom er underlig; han har fx ingen telefon. Til gengæld har han øjnene vidt åbne for skønheden i London, samtidig med at han arbejder frivilligt på et herberg for hjemløse.

©UIP

Man bør også glæde sig til at møde et dansk islæt: Peter Mygin har rollen som Kates arbejdsgivers mystiske ven, som også er med til at bringe julestemningen frem i de fortabte sjæle. Han er bare god.

Filmen handler om at bevare troen og håbet om en bedre fremtid ved at vise hvordan man ved at give noget af sig selv, vinder mere tilbage fra ens omgivelser. En rigtig julefilm med meget og dejlig George Michael musik. Og fotografen John Schwartzman har dannet de skønneste billeder af London i juletøjet.
Vil du ‘Feel Good’? Se denne julefilm med hele familien.

Titel: Last Christmas
instruktion: Paul Feig
Manus: Emma Thompson
Varighed: 103 min.
Censur: Tilladt for alle
Premiere: 14.11.2019

2 tanker om “Last Christmas

1. Lisa B

Denne film kan varmt anbefales. Den er varm, hyggelig og ikke mindst underholdende uden at være for meget. En romantisk film med skøn musik, flot juletøj som var det fundet på julemands-kostumer.dk og skuespillere der udlever deres roller til topkarakter. Jeg er imponeret. Også 4 stjerner herfra for godt skuespil, flotte kulisser og en god fortælling:-)