Kulturkupeen

Margrethe den Første

*****

Anmeldelse af Tom Harpøth.

Én gang Dronning – altid Dronning. Trine Dyrholm gør det igen.

Charlotte Sieling har skabt et mesterligt (fiktivt) portræt af den enevældige Dronning af Danmark, Norge og Sverige, Margrete den Første. Helt enevældig er hun dog ikke, for der er også kirkens mænd og adelsmænd fra de tre forenede kongedømmer. De skal alle skal have indrømmelser for at yde de penge og soldater til Kalmarunionen, som er nødvendige for at holde Den tyske Orden og England i skak. Det er en vanskelig opgave, og Margrete slår hele tiden fast, at det vigtigste i verden er at bevare og forstærke Unionen mellem de nordiske lande.

Plakat: SFStudios

Men så dukker der alvorligere problemer op. Margretes søn, Kong Oluf, som er den tidligere retmæssige arvtager til tronen, var ellers erklæret død for år tilbage. Margrete har derfor adopteret sin søsters barnebarn og indsat ham i arvefølgen som Kong Erik af Pommern. Han er nu en ung mand, som bærer kronen og er klar til at regere, når mor giver lov. Ingen har tilsyneladende været til stede ved Kong Olufs død og begravelse. Ingen har set ham død, heller ikke Margrete. Så er han ægte, eller er han en bedrager? Svaret har store konsekvenser for alle og især for de to konger, Erik og Oluf, og ikke mindst Margrete.

Med Olufs pludselige tilstedeværelse bliver der rykket ved dronningens interessesfære. Nu gælder det ikke kun de professionelle politiske forhold i Unionen, nej der er pludselig kommet privatpersonlige følelser med i spillet. Fra statsmand til enlig mor. Margrete føler sig ikke slået, men hun indrømmer selv, at hun er svækket. Her trækkes der klare tråde op til nutidens diskussioner om køn.

Fotograf: Dušan Martinček

Magt, intriger, løgne, falske alliancer, skjulte forhandlinger er uundgåelige elementer i denne storfilm som belyser en kvindes ekstra vanskelige vilkår. Tale føres enten som monologer i store tableauer eller som helt tyste loyalitetserklæringer. Der er ikke meget hyggesnak ved bordene, ingen smalltalk, ingen humor, kun en anstrengt dans med taktiske undertoner. De fleste udtalte sætninger er korte hovedsætninger, nærmest som kommandosprog. Man kan ikke tillade sig at vise tvivl eller tøven. Magt korrumperer, og alle er til fals. Sørg for ikke at levne modstandere tid til at tænke.

Fotograf: Dušan Martinček

Filmen er fantastisk flot fotograferet. Der er to oplagte scener: den storslåede, barske natur både ved nat og dag, og de hårde ords regi inden for murene i Kalmar Slot i halvskumle stearinlys oplyste rum. Der kan se hyggeligt ud, men det varer ikke længe. Trine Dyrholm med på 95 % af billederne, og hun og fotografen sætter tonen. Det er en stor og alvorlig film, som hele holdet har stor ære af. Se den.





Trailer: SF Studios

Titel: Margrete den Første
Instruktion: Charlotte Sieling
Varighed: 121 min.
Censur: Tilladt over 11
Premiere: 16.09.2021 over hele landet

 

En tanke om “Margrethe den Første

  1. Tine Meisner

    En vidunderlig film ganske enkelt. Skønne billeder, en fantastisk historie godt fortalt. Det bliver ikke meget bedre.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *