Menu Luk

Menneskekryb på Nørrebro Teater.

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Menneskekryb  på Nørrebro Teater.

Velspillet, velskrevet og visuelt overraskende opdatering  af Capeks næsten 100 år gamle samfundssatire.

Med en fornuftigt titelændring til ”Menneskekryb” – i stedet for ”Insektliv”  markeres moderniseringen,  men måske er titlen alligevel ikke den mest imødekommende og opmuntrende.

“Menneskekryb” Nørrebro Teater 2025. Pressefoto.

Det er til gengæld visualiteten i Niels Erlings version med Christian Albrechtsens overdådige næsten candyfloss-agtige første akt, mens anden del nærmer sig den virkelighed, som det 20. og såmænd også det 21. århundrede har demonstreret. I demokratiets triste navn er det en sort/grå verden befolket af slaver med en diktator i spidsen.

“Menneskekryb” Nørrebro Teater 2025. Pressefoto.

Så klar fremstår faktisk denne forestilling, hvor teksten synes både tydelig og indimellem meget vittig.  Med en fremragende, stilfærdigt spillende Stanley Bakar som fortæller, ”opdagelsesrejsende” og puppe, præsenteres vi for en verden hos sommerfugle, biller, en enkelt dræberhveps for efter pausen at møde arbejdsmyrerne.

“Menneskekryb” Nørrebro Teater 2025. Tegning af Claus Seidel.

Puppen ligner en gul michelin-mand og er som sprunget ud af en børneforestilling. Som opdagelsesrejsende bliver puppen  både iagttager og drømmer, lidt i stil med Indras datter i ”Et Drømmespil”, der besøger menneskene. Samtidigt drømmer puppen om at blive til noget og udrette noget til gavn for andre.

“Menneskekryb” Nørrebro Teater 2025. Tegning af Claus Seidel.

Chokket kommer til allersidst,  efter at den snusfornuftige og meget moralske puppe faktisk har reageret på arbejdsmyrernes kvindelige diktator og så må erkende, at han blot er en døgnflue!

“Menneskekryb” Nørrebro Teater 2025. Pressefoto.

Forestillingen ”Menneskekryb” er lykkedes på alle planer med at få de skiftende scener til at hænge sammen på imponerende vis. Fra ouverturen, før tæppet går, med en blanding af mørke toner, iblandet lidt militærstemning, til en poetisk naivistisk fantasiverden, hvor sommerfuglene lever en pjanket, sorgløst slaraffenland-liv i pastelfarvet tyl.

“Menneskekryb” Nørrebro Teater 2025. Pressefoto.

Det er parringstid, og kun drifterne styrer. Men hos en enkel, den intellektuelle Felix, er ordet og poesien vigtigst.  Fint og nuanceret spillet af Mads Reuther som et insekt, der vil være digter. Helt ironiske og sjove er hans engelske sætninger, der nærmer sig de mest platte popsangeres kendte tekster.

“Menneskekryb” Nørrebro Teater 2025. Pressefoto.

Alle syv skuespillere yder deres bedste i forestillingen, der helt bevidst er delt i to afdelinger, den uvirkelige lyserøde drøm og den benhårde sorte ”virkelighed”.

“Menneskekryb” Nørrebro Teater 2025. Tegning af Claus Seidel.

Det er blevet til et uhyggeligt og alt for aktuelt billede af vor øjeblikkelige livssituation.  Da Nørrebro Teater og instruktøren Niels Erling planlagde opsætningen af en nyfortolkning af brødrene Capeks skuespil ”Insektliv”  fra 1921, så verden urolig ud. Men en ekstra drejning har vendt op og ned på vor forståelse af og respekt for demokrati og magtudøvelse i kølvandet på præsidentskiftet i USA.

“Menneskekryb” Nørrebro Teater 2025. Mads Reuther.  Tegning af Claus Seidel.

Forestillingen fortjener et stort publikum – og, hvad der er sjældent, må appellere i samme grad til unge mennesker som mere modne med livserfaring.

Brødrene Capeks geniale sammenstilling af insektliv med menneskelige livsvilkår er lige øjenåbnende i dag som i 1921.

Året før, i 1920,  skrev de et skuespil om robotter, hvor selve begrebet i øvrigt blev opfundet af Josef Capek. Måske skulle nogle teaterfolk se på det gamle stykke, som jeg aldrig er stødt på.

De to begavede brødre døde i henholdsvis 1938 af en medfødt lidelse, mens Josef kom i koncentrationslejr og blev henrettet i april 1945.

MEDVIRKENDE

Stanley Bakar, Alexander Clement, Carla Eleonora Feigenberg, Tilde Maja Fredriksen, Morten Kjær, Amalie Lindegård,  Mads Reuther

Instruktion: Niels Erling

Manuskript: Niels Erling, meget frit efter INSEKTLIV af Josef og Karel Čapek

Scenografi og kostumer: Christian AlbrechtsenKomponist: Rasmus Juncker og Daniel FoghLyddesign: Daniel Fogh

Lysdesign: Mia Jandje Willett

Dramaturg: Ann-Sofie Estrup Bertelsen

Oversættelse: Thomas Levin

www.nbt.dk

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *