Oh Baby – It’s Cole. Cole Porter Cabaret med London Toast Theatre.

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Oh Baby – It’s Cole – Cole Porter Cabaret med London Toast Theatre.

Charmerende nostalgi og amerikansk nonchalance er overskriften på denne cabaret og kendetegner samtidigt den amerikanske sangskriver Cole Porter (1891-1964). Wivienne McKee  fra London Toast Theatre har grebet stemningen og fastholdt den i både tekst og instruktion.  Det er raffineret, afslappende underholdning, denne tidløse cabaret inviterer til.

For Cole Porter kan vi altid bruge i pressede situationer og synke tilbage i velourpuderne: ”I’ve got you under my skin” – som Frank Sinatra siden overtog og gjorde til sin egen – ligesom ”Night and Day” – fik Stan Getz som en vidunderlig ambassadør.  I ”Oh Baby ”– er det lykkedes at fortælle den ikke så opsigtsvækkende historie om rigmandsdrengen Cole, der blev sangskriver og levede et ødselt liv indtil en rideulykke  gjorde ham næsten immobil. – og parallelt møder vi alle de vidunderlige sange.  Skrive kunne han, både musik og tekst og nogle af hans shows på Broadway  er heldigvis blevet  stående: ”Anything Goes” og ”Kiss Me Kate” – som er bygget over Shakespeares ”Trold kan tæmmes”.

Oh Baby – It’s Cole. Cabaret. London Toast Theatre. Krudttønden. Foto: Venligst udlånt af Hasse Ferrold.

Cole Porter var et umodent barn af mellemkrigstiden, dengang hvor  rige  amerikanere tog til Europa og indtog Paris og Venedig og andre delikate steder, mens de brugte løs af familieformuerne eller egne tjente penge fra bl.a. Hollywood.  En farlig tid, ved vi i dag. Derfor kan man af og til blive bange for om vores ødsle tid har lidt for mange lighedspunkter med 1930erne.  Men Cole Porter satte en frigjort stemning – midt imellem diverse musikalske genrer og vi kan stadig nyder hver en tone. Og det helt ualmindelige var og er at tonerne og ordene hænger sammen  og er skabt af samme mand som strøtanker, impulser, som når mennesker mødes og stemninger opstår.

Forestillingen ”Oh Baby- it’s Cole” er ambitiøs med pianisten Stuart Goodstein ved flyglet og de effektive skuespillere Katrine Falkenberg, Nicoline Siff Møller, Sebastian Harris, Leo Andrew suppleret af Vivienne Mckee. De synger, danser og agerer på nogle få kvadratmeter,  mens strudsefjerene og de flotte smokinger luftes.

Der er fejende kjoler fra mellemkrigstiden og en raffineret simpel scenografi skabt af Kirsten Brink. Lige nu og de næste 14 dage spiller forestillingen i Krudttøndens lille rum på Østerbro. Men ”Oh Baby” fortjente et større rum med borde og drinks på bordene. Så ville den enorme energi, som alle skuespillere udstråler også komme bedre til sin ret. Lige nu er det lille rum næsten ved af sprænges af indestængt Cole Porter-energi.

Forestillingen er i øvrigt så gennemført, at den såmænd sagtens kunne gøre det ud for en hel juleforestilling – og så er den vidunderlig fri for dirty jokes – så vidt mit engelske ordforråd.

Varm og også cool anbefaling.

“Oh Baby – It’s Cole”.

Tekst og instruktion: Vivienne McKee

Vivienne McKee, Katrine Falkenberg, Nicoline Siff Møller, Sebastian Harris, Leo Andrew  og Stuart Goodstein ved klaveret.

Spiller til og med 1.6. på Krudttønden, Østerbro, København.

2 tanker om “Oh Baby – It’s Cole. Cole Porter Cabaret med London Toast Theatre.

1. Birgit Jøørgensen

Ja helt klart en dejlig forestilling hvor vi alle var
    rigtig godt underholdt. Musikken er jo skøn og kostumerne var meget flotte. Jeg personlig kendte ikke historien om Cole Porter så det var dejligt at få den historie med og så må vi jo erkende at Vivienne McKee stadig kan sit kram.